Thursday, August 2, 2007

Vaaaaaaarmt!!!

Så er jeg omsider landet i Santa Barbara, Californien! Flyturen fra København til Seattle var virkelig lang! 10 timer! Der var selvfølgelig film man kunne se og musik man kunne høre, der var tilmed computerspil på flyveren og havde jo også blade og bøger med, men det virkede alligevel som en uendelighed, når man sad der helt alene. Sad heldigvis ud til gangen, men desværre ved siden af en amerikansk mand, der grinede af filmene hele vejen, men ellers ikke sagde andet. Han var rigtig mærkelig. Det var heldigvis ikke svært at finde bagage og nyt fly i Seattle, men jeg var knap steget af flyveren i Seattle før jeg blev "overfaldet" og spurgt til min danske accent - noget amerikanere er helt vilde med (tror jeg er blevet spurgt til det 30 gange i dag). Sov hele vejen på flyveren fra Seattle til LA fordi jeg var så træt. Da jeg stod og ventede i LA på den shuttle cab der skulle køre mig til Santa Barbara mødte jeg en dansk fyr, Dai-hung, der også skal på SBCC, så det var meget fedt.

Jeg ankom så til den familie jeg skal bo hos det næste halve år kl. 2 i nat. Forældrene er i LA med den yngste datter, så det var sønnen Grant (21), der tog imod mig. Vi snakkede kun lige 2 min. for jeg var ved at falde om af træthed. Da jeg stod op imorges var her ikke rigtig nogen udover 2 hushjælpere men de er jo allesammen fra Mexico, så de fattede ikke et ord engelsk. Så jeg besluttede mig for at finde byen og checke den ud. Jeg bor heldigvis supertæt på Downtown, det er virkelig lækkert. Og byen er bare fantastisk! Her er SÅ mange butikker! Og så er den virkelig hyggelig. Omkring på størrelse med Odense, bare lidt anderledes med en hel gade, State street, hvor alle butikkerne ligger, og så 2 "malls" (shoppingcentre) med en masse andre butikker så det er fedt nok. Men her er godt nok varmt, når man kommer fra kolde Danmark. Idag har der vel været 28'C eller noget og sol og ret lummert, men jeg klager nu ikke. Om eftermiddagen fandt jeg en cafe hvor jeg kunne gå på nettet gratis så jeg lige kunne skrive hjem at jeg var kommet godt herover. Så skrev en af de danske piger jeg har snakket med hjemmefra, Helene, til mig på messenger og det samme gjorde ham danskeren fra lufthavnen, Dai-hung, så de kom forbi cafeen og vi gik ud og spiste aftensmad. Det var meget hyggeligt lige at møde nogle danskere. Man føler sig lidt alene, fordi man jo ikke rigtig kender nogen nu skolen ikke er startet, og jeg vil helst ikke kun hænge ud med danskere, men det var nu meget rart lige at snakke med nogen. Amerikansk mad er dog indtil videre ret mærkeligt. Vi spiste pizza her til aften og pizza herover består nok af 10%dej, 20 % fyld og 70 % fedt. Det var lidt klamt. Når man køber en lille sodavand får man hvad der i DK svarer til en mega size sodavand og desuden putter de aaaalt for meget brus i deres sodavand. Men ja, det skal nok blive spændende.

Desuden er der noget "byfest" de kalder for "Spanish days" eller "Fiesta". Det er ret ehm... specielt! Her er jo ret mange mexicanere fordi Californien ligger tæt på Mexico og Santa Barbara er spansk inspireret, så nede i byen er der markeder med alt muligt tingel-tangel, der er mexicanere i sjovt tøj, der spiller musik og så kan man overalt købe de her "æg" med confetti i, som det så er meningen man skal slå ud i hovedet på hinanden. Det er sgu lidt sjovt at se, når man kommer gående, at folk går og "klækker" æg i hovedet på hinanden, og så ligger der confetti over det hele!



Da jeg kom hjem ved 21.30 tiden var de to ældste døtre, Kayla (18) og Randine (23) kommet hjem, så fik også lige hilst på dem. De virker rigtig søde. Kayla er sådan en lidt typisk overgearet cheerleader tøs, men virker sød nok, og Randine virker rigtig flink. De havde en masse venner på besøg (da deres forældre jo ikke er hjemme er det jo med at udnytte det), så sad bare og snakkede lidt med dem og de synes jo det er helt vildt spændende at man må drikke når man er 16 i DK når man skal være 21 i USA. Men glæder mig til at møde forældrene imorgen, for det er sgu lidt underligt, at jeg ikke har mødt dem endnu.

I morgen skal jeg også have købt mig en mobil, så jeg kan komme i kontakt med de andre danskere og andre kan få fat i mig, og så prøver jeg nok at finde stranden hvor College ligger, så jeg kan sige at jeg er ankommet.

Håber alle i DK har det godt, det har jeg i hvertfald, indtil videre (ved godt der kun er gået én dag) synes jeg at her er superlækkert, men det er stadig ikke helt gået op for mig, at jeg virkelig er her, men det skal nok komme.

Lige et billede af hvor jeg bor - Alta Vista Road:

No comments: