Wednesday, August 8, 2007

Multiple choice tests

Igår var jeg nede på college for at lave to placeringstests, en i matematik og en i engelsk. Jeg havde fået et kort om, at jeg bare skulle være der kl. 16.30, men hende pigen fra Moldova, som jeg snart skal dele værelse med, Anastacia, sagde, at jeg hellere måtte tage derned i god tid fordi, der havde været nogle problemer, da hun skulle tage sine tests, fordi hun først var mødt op kl. 16.30. Så jeg tog ned på college kl. 14, bare for at finde ud af, at jeg rent faktisk først skulle være der kl. 16.30, så jeg kunne pænt vente i 2½ time. Der er ikke så meget at lave på college lige pt. fordi der jo ikke er timer osv. og cafeerne havde lukket, så jeg satte mig istedet ned på en bænk ved "The football stadium" og kiggede på dem der trænede og udsigten over havet/havnen. Lidt efter kom den her ældre mand og to ældre damer og spurgte om de måtte sætte sig ved min bænk, og da de fandt ud af, jeg var fra Danmark fortalte de, ligesom alle andre, en masse om Solvang. Det endte så med, at jeg skulle se billeder fra hele deres tur rundt i Californien og til sidst fik jeg deres adresse og tlfnr. hvis nu jeg skulle komme forbi Pismo Beach, hvor de boede. Jeg tror ikke lige, at jeg får brug for at kontakte dem, men det er noget, man skal vende sig til, at alle herovre bare er så åbne og imødekommende og meget gerne vil snakke med en i forhold til Danmark, hvor alle bare er så reserverede og generte. Men jeg kan nu egentlig bedre lide det herovre.
Kl. 16.30 kunne jeg så gå til prøverne. Først var der en engelsktest. Lærerne som stod for det skar først det hele ud i pap på meget langsomt engelsk (i tilfælde af der jo var nogle der ikke forstod så godt engelsk), men jeg ved ikke om det er en amerikansk ting eller om det bare er sådan, men alt blev gentaget 30 gange og der blev gang på gang fortalt, at man IKKE måtte gå videre i testen før man fik besked (alligevel var der ca. 3-4 asiatere, der ikke forstod budskabet). Engelsktesten var ikke så svær, eller det følte jeg ihvertfald ikke den var, nu må vi se, når jeg får resultaterne. Matematiktesten derimod... Jeg har jo aldrig været god til matematik, så jeg valgte bare den letteste test. Der var nogle spørgsmål, hvor jeg virkelig tænkte om det var seriøst fordi de var så lette, men der var også spørgsmål jeg slet ikke fattede. Egentlig er det lidt snyd med de der tests, for der er jo mange af de elever fra f.eks. asien og Italien som lærer en hel masse skriftlig engelsk i skolen, men som overhovedet ikke bliver undervist i mundtligt engelsk. F.eks. snakkede jeg med en italiensk fyr efter prøverne, og han syntes engelskprøven var gået rigtig godt, men jeg forstod nærmest ikke et ord af, hvad han sagde. Men nu må vi se, jeg skal ned og have resultaterne på prøverne imorgen. Resultaterne vil afgøre, hvilke klasser på hvilke niveauer jeg kan tage.

Her er jo skovbrande oppe i bjergene bag byen lige for tiden. Forleden regnede det som sagt med aske og igår kunne man se et kæmpe rødligt skær bag byen (efter det var blevet mørkt). Moren i huset, Pat, gik hele aftenen igår og sørgede for, at alle os internationale elever havde en lampe eller en lommelygte i tilfælde af strømmen går, hvilket den godt kan finde på pga. skovbranden. Så nu har jeg en fin lille campinglygte på mit værelse - den ligner dog mere en mosqitolampe. (Hvis I vil læse om branden så kan I det på http://www.sbcfire.com/). Jeg overhørte en fyr snakke om, at hans far var brandmand og at branden var helt ude af kontrol.
Desuden læste jeg i avisen her til morgen, at vi godt kan forvente nogle (forhåbetligt små) jordskælv, fordi pladerne som ligger under Californien har rykket sig meget på det sidste, så det virker som om himmel og jord er i et lige for tiden. Men ellers er vejret rigtig godt. 30'C og høj sol.

Ellers går det fint nok. Jeg laver ikke så meget, da skolen jo først starter d. 27., så jeg kigger bare lidt i butikker oppe i downtown og ellers hænger jeg ud her i huset, hvor der hele tiden sker noget med alle de mennesker (4 børn og 5 internationale elever). Pat og Rob er rigtig søde. Rob siger stadig ikke så meget, men han tager Grant, sønnen, med til "All you can eat lubster" (alt hvad du kan spise af hummer) i aften som en sidste ting inden Grant skal væk på college - det er sgu meget amerikansk.
Lige nu venter jeg på Josi, en pige fra Brasilien som også bor her, der skal vise mig, hvordan jeg skal tage busserne ned på college, og så regner jeg bare med, at jeg skal lidt ud i det gode vejr bagefter.

I kan se billeder fra "The football stadium" inde på http://katrinesbcc.bilddagboken.se/ (I skal huske at klikke på det farvede tal ovre i venstre side. Billederne fra "The football stadium" er vist d. 8. august).

No comments: