Tuesday, August 28, 2007

First day of school!

De sidste par dage har jeg ikke lavet så meget. Jeg har brugt lidt tid sammen med en af de svenske piger, der hedder Eli, og vi har bare kigget i butikker i Downtown og i det her mall der ligger lidt uden for Santa Barbara og ellers spist frokost sammen et par gange. Fredag tog vi ud på college for at finde vores klasselokaler, så vi ikke ville komme for sent første dag, hvilket jo ville være lidt pinligt. Desuden er de to forskellige campus jo kæmpe store, så der er lidt at holde styr på, men jeg er så småt ved at finde ud af det. Fredag fik jeg også købt mine bøger. 380$ måtte jeg af med. Det er sådan rundt regnet godt 2077 danske kroner, og tror jeg fik 7-8 bøger, så det er lidt dyrt. Nogle af bøgerne var endda brugte, så det havde været endnu dyrere, hvis de havde været helt nye.
Ellers har jeg brugt et par dage på at finde et tørrestativ, I ved sådan et sammen-klappeligt et, som man kan stille væk, når man ikke bruger det, men det må være en europæisk opfindelse, for de er simpelthen umulige at opdrive i Santa Barbara. Jeg har været i samtlige butikker, der muligvis kunne have dem: Vons, Sears, Russ, Macy’s osv., men uden noget resultat. Lørdag fandt jeg så min ordbog frem og prøvede at forklare min værtsmor, hvad det var jeg ville have, og hun sagde, at de ikke havde den slags her, men at Ikea måske havde det. Jeg tror ikke rigtig hun ved, at Danmark og Sverige er to forskellige lande, for hun bliver ved med at forklare mig en masse om Ikea og spørge en masse indtil ting fra Ikea, og da vi kørte hjem fra Orange County og kom forbi den her Ikea, råbte hun ”Se! En Ikea!”, men for at det ikke skal være løgn, så havde Ikea rent faktisk et tørrestativ, så det vil hun købe til mig, næste gang hun tager derhen. Jeg kan virkelig bare ikke lide at skulle tørre mit tøj i en tørretumbler hver gang jeg har vasket tøj. For det første fordi det ødelægger og skrumper tøjet, og for det andet fordi det jo er sol og tørvejr her hver dag og så er det altså spild at bruge en tørretumbler. Desuden er det jo ikke det bedste for miljøet – det er amerikanernes skyld, at det har regnet i Skandinavien hele sommeren (global opvarmning)!

Apropos vejret, så var der den her meget underlige lyd udenfor mit vindue lørdag aften/nat omkring 23.30 lige inden jeg skulle til at lægge mig til at sove. Jeg kiggede ud, og minsandten om det så ikke regnede. Det er første gang jeg har oplevet det, siden jeg kom. Jeg kunne høre nogle af pigerne ovre i det andet hus åbne døren og en af dem sige ”Oh my God, it’s raining!” og jeg kunne se faren stikke hovedet ud for at se, hvad der dog skete, så det er altså ikke noget, de er vant til. Det varede også kun 10 min., men der faldt dog en del.

Lørdag blev jeg desværre så også syg. I løbet af dagen fik jeg mere og mere ondt i halsen, blev mere og mere snottet og fik ondt over det hele. Søndag brugte jeg hele dagen i sengen med feber etc. i håb om at blive rask, da jeg jo startede skole om mandagen, så jeg har bare taget nogle Advil, amerikanske panodiler, for at dæmpe feberen. Advil ligner ikke kun m&m’s, de smager også som m&m’s. Typisk amerikanere at skulle lave alt om til ”slik”!
I går mandag startede jeg så på college. Jeg var stadig ikke helt på toppen, men det var dog ikke værre end, at jeg kunne begive mig derhen. Min første time var kl. 9,35 og var journalistik. Det virker som en ok ”klasse”, læreren var lidt halvkedelig, men selve klassen virker fin nok. Midt under klassen kom så den her anden lærer og snakkede om sine timer, da hun manglede elever og hun virkede bare så sjov og inspirerende, at jeg valgte at blive og overvære hendes time, da jeg alligevel havde en pause på 2 timer, og det var virkelig spændende. ”Klassen” hedder ”Creative writing – non fiction” og det er jo præcis det, jeg interesserer mig for. Desuden så er hende læreren, der hedder noget så syret som Starshine (hun må have haft nogle vilde hippieforældre), rigtig ung, sjov og virkelig inspirerende at høre på, så jeg håber, det bliver nogle rigtig gode timer.
Bagefter havde jeg så en engelsk klasse, English 100, som var forholdsvis med amerikanere på nær de obligatoriske 4-5 asiatere og den her meget blonde svenske pige, der virkelig fik mig til at skamme mig over, at jeg er skandinav, da hun stillede alle de her åndssvage spørgsmål. Læreren virkede ret kedelig og sløv i det, så ved ikke, hvor spændende det bliver, men jeg SKAL tage den klasse, da jeg er international elev.
Til sidst havde jeg så English 70 som forholdsvist er med internationale elever. Vi tog bare placeringstesten endnu engang for at se om nogle af os var blevet placeret forkert, men jeg tror ikke jeg forbedrede mig, da jeg virkelig havde det dårligt (feber etc.), så jeg kunne ikke rigtig samle tankerne. Men det virker som nogle ok klasser, jeg har valgt.
Da jeg nu har tilføjet den der ”creative writing” klasse har jeg i stedet droppet min ”art-class”. Jeg var i forvejen ikke rigtig tændt på at skulle have den og havde kun valgt den, fordi jeg manglede timer, så tror det er meget godt – havde nok ikke holdt til 5 timer om ugen med noget jeg ikke rigtig gad. Så nu har jeg faktisk kun to skoledage om ugen – mandag og onsdag – så det er lidt vildt. Det er nogle lange dage, fra 9,35 til 17,50, og der er jo afleveringer og lektier til hver time, men tror nu ikke, det bliver meget hårdere end gymnasiet hvorfra jeg jo er vant til at aflevere 4-5 afleveringer om ugen, da jeg havde alle mine fag på A-niveau, så det bekymrer jeg mig ikke om, det eneste jeg bekymrer mig om, er om klasserne, engelskniveauet, er for svære, men det vil tiden jo vise.

Ellers sker der ikke så meget, og alligevel sker der hele tiden noget. Nu er den japanske fyr, den kinesiske fyr og pigen fra Peru kommet tilbage, så nu er vi 7 internationale elever i huset. Jeg prøvede at få en samtale i gang med ham japaneren, men han sagde bare ”yes yes, very nice” og ellers render han bare rundt og råber alle mulige japanske ord. Kineseren er den her vildt lille og tynde fyr, der ikke rigtig siger noget, jeg tror han er meget genert. Hende fra Peru virker sød nok. Men sønnen Grant tog væk på college i går og den mellemste datter Kayla tog af sted i morges, så det bliver lidt underligt, at de ikke er hjemme, specielt fordi jeg snakker ret godt med Kayla, men hun kommer tilbage til november.

Henrik, du spurgte mig, om jeg havde set nogle kryb endnu, da der jo findes både taranteller, klapreslanger, den sorte enke og kakkelakker i Californien, og jeg har, heldigvis, ikke set nogle af dem (kun udstoppede). Dog har jeg set et stinkdyr, heldigvis på afstand, en kolibri, og hver gang jeg går forbi det her bestemte sted på college, er der de her små egern, der ligger og soler sig, så jeg har taget nogle billeder af dem, som du kan se på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/
Håber, alt går godt i DK, det gør det her!

No comments: