Friday, August 17, 2007

Informationsmøder - nu på kinesisk! Og en tur into the deep blue sea!

Den sidste uges tid har været lidt travl. Der foregår jo hele tiden noget i det her hus, da vi jo er så mange mennesker, så jeg har bare hængt lidt ud med børnene og de andre internationale elever.
Onsdag og torsdag var jeg til informationsmøder på college. Det var for at sige det ærligt RET kedeligt. Amerikanerne har en tendens til at skære alt ud i pap, så vi fik de samme informationer 2-3-400 gange. Jeg ved ikke, om det er typisk amerikansk, men i DK plejer folk jo at forstå budskabet første gang, når der f.eks. bliver sagt, at man skal sætte sin tlf på lydløs etc., men her bliver det gentaget 30-40 gange. Og alligevel ringer halvdelen af asiaternes tlf'er under møderne. Men generelt er asiaterne altså bare ikke særlig gode til engelsk. Man kan næsten ikke forstå, hvad de siger og jeg tror heller ikke de helt forstår, hvad der bliver sagt til dem. Derfor blev alt, der blev sagt på informationsmøderne også oversat til kinesisk, japansk og koreansk. Det var UTROLIGT kedeligt at sidde og vente på. Jeg tror vi er omkring 1500 internationale studerende. Der er folk fra lande som Sydafrika, Belgien, Frankrig, Spanien, Mexico, Italien, Zimbabwe og Danmark, men de to største grupper består af asiatere og svenskere. Jeg er ret sikker på, at Sverige må være nærmest tømt for "tonåringer" nu, for de skal sgu allesammen gå på SBCC.
På informationsmøderne mødte jeg også en rigtig sød pige fra Frankrig, der hedder Elena, som jeg faldt i snak med, og senere tog vi så ned i downtown og kiggede i butikker og på cafe, så det var rigtig hyggeligt. Fredag var vi i biografen og se den film, der hedder "Hairspray", som var rigtig, rigtig sjov. Men det er dejligt at have mødt en, man kan hænge lidt ud med, for det føles underligt, at man slet ikke kender nogen.

Lørdag var jeg på "Boat Trip" med nogle af de andre internationale elever. Det var Lin fra Belgien og Malochka fra Sydafrika, der havde spurgt, om jeg ikke meldte mig, så de ikke var de eneste, og det var faktisk en rigtig sjov tur. Det var den her store båd, der først kørte rundt i Santa Barbaras gader, hvor vi så alle de berømte bygninger og pladser i byen, og "kaptajnen" fortalte lidt om byens historie etc., hvilket var rigtig spændende. Bagefter kørte den så direkte i vandet for at sejle rundt, så man kunne se Santa Barbaras kyst etc. Vi var også så heldige at se nogle enorme pelikaner, en sæl og 2 søløver. Desværre så vi hverken delfiner eller hajer, selvom de er ret almindelige på disse kanter. Men det var rigtig sjovt. Mødte også 2 svenske piger, Eli og Hannah, som var rigtig søde og har aftalt med Hannah, at vi skal lave et eller andet i næste uge. Så dejligt at møde lidt flere, man kan være sammen med.

Fredag var der det her virkelige underlig skær over byen. Pg.a. skovbrandene i bjergene bag byen var himlen helt grå og solen var fuldstændig rød! Al den her røg væltede ind over byen, og det regnede igen med aske, hvilket bare er så ubehageligt. Faktisk anbefalede de også, at man ikke opholdt sig udenfor for længe af sundhedsmæssige årsager. Brandene er de værste i Santa Barbara County's historie, og de er vist, så vidt jeg kan læse i avisen om morgenen, helt ude af kontrol.

Ellers sker der ikke så meget. Lørdag får familien besøg af nogle af deres venner fra Solvang, den danske by bagved Santa Barbara. Moren bliver ved med at fortælle mig, at de tager medisterpølse med (eller mediiiiisterpolse som de kalder det herovre), så nu må vi se, om det virkelig er dansk mad. Moren har vist tænkt sig at grille medisterpølsen, men det gør de jo alligevel med alt andet mad. American BBQ! Moren har også inviteret mig med til Orange County. Hun skal vist ned og have sit hår farvet eller sådan noget, og så spurgte hun mig, om jeg ville med hende og døtrene Randine, Kayla og Julia. Det er vist en 2-dags-tur, hvor vi skal overnatte på et hotel, og det føles lidt underligt, når jeg er den eneste, der ikke er en del af familien, men jeg vil nu rigtig gerne se the O.C. og Newport Beach osv., så hvis hun mener det, så tager jeg nok med.

Jeg har også fået mit student ID, så nu kan jeg køre gratis med bussen, hvilket er dejligt, og desuden har jeg købt et "activity sticker", så jeg kan se alle sportsbegivenhederne på college gratis. Skal se en masse amerikansk football!
Jeg har desuden taget nogle billeder fra Campus, så I kan se, hvor stort college faktisk er. Skolen er delt op i et "East campus" og et "West campus". Der er cafeer, grønne områder, springvand, palmer osv. og en fantastisk udsigt udover vandet/stranden. Desuden har de jo et kæmpe Football stadium. Der er dog rimelig mennesketomt på billederne, da skolen jo ikke er startet endnu, så I må altså lige tænke jer til de 14,000 studerende, der går på college.
Men de billeder fra College og billeder fra lørdagens "Boat Trip" bliver lagt ind på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/ lige så snart jeg får tid + en ordentlig internetforbindelse (forbindelsen her i huset er virkelig dårlig), så I må lige bære over med mig indtil da.

No comments: