Thursday, May 1, 2008

Længe leve USA og deres patriotisme og så er det pludselig weekend igen...

...En lille update.

Der er ikke sket det store, men jeg har det stadig godt. Nu er det pludselig weekend igen. Synes tiden går så stærkt. Eleverne på Faaborg gymnasium har lige haft årsfest, og det er enormt underligt at tænke på, at jeg selv "lige" har danset lanciers i stor kjole, men det er jo allerede et år siden. Glæder mig mere og mere til at komme hjem. Vil gerne være her og vil gerne tilbage, er rigtig glad for college, men jeg savner nu lidt Danmark og selvfølgelig familie og venner. Har en stor længsel efter ting såsom engangsgrill, Riberhus skæreost, sild, leverpostej, rugbrød, hygge, stearinlys osv. som de ikke aner hvad er herovre. Dog bliver det også underligt ikke at have en Starbucks på hvert hjørne hvis man lige skulle have lyst til en "small hot skinny vanilla latte extra shot and no foam" - vi er jo i USA så alt skal være så avanceret - selv deres cafe lattes.
I onsdags blev jeg også mindet om, endnu engang, at det her altså er USA. Der er visse ting man ikke skal nævne. Jeg skrev først min klumme om hvor irriterende det er når folk prøver at pådutte mig deres religion så snart jeg går udenfor min egen hoveddør. Religion er et ømt punkt i USA. Mange hader de fanatikere der bor i det her land, men ingen tør snakke om det.
I onsdags var den så gal igen. Jeg havde engelsk, og vi er ved at fremlægge vores "Research projects" som vi skal aflevere på onsdag. Jeg skriver om "Women's suffrage" med fokus på kvinders ret til at stemme. Vi skal skrive det ud fra artikler vi har læst i løbet af semestret og jeg overvejede at skrive om journalistik, men artiklerne var ret kedelige og da det i år er 100 år siden kvinder fik valgret i DK tænkte jeg at jeg lige så godt kunne skrive om det emne.
En pige fra klassen skriver så om USAs invasioner i forskellige lande, og hun undersøger så USAs grund til at indvardere forskellige lande som Vietnam, Iraq, Afghanistan osv. Jeg spurgte så om hun havde tænkt sig at undersøge hvordan USA nærmest sætter dagsordnen for andre lande pga. landets magt. Hun så mærkelig ud i hovedet og jeg nævnte at USA f.eks. var gået ind i Iraq selvom FN havde sagt "nej, det er forkert" og selvom store lande i Europa såsom England, Frankrig og Tyskland havde sagt nej til at støtte det fordi det var imod FN og at små lande såsom Danmark dog var nødsaget til at følge trop med USA fordi landet er for lille til at have noget at sige. Andre lande har også været nødt til at følge med fordi deres økonomi afhænger af støtte de får fra USA. Hun valgte så ikke at svare på mit spørgsmål og min lærer betegnede det som "interessant" men ignorerede det derefter. Der er en anden dansk pige i klassen, Valeria, der spurgte om de ikke havde tænkt sig at svare på spørgsmålet, for "det er jo sandt", men det ville de ikke. Længe leve USA og deres patriotisme! De er så bange for at blive stemplet som "the bad guy" men så snart man kritiserer noget de gør, så er amerikanerne sgu mærkelige. Jeg siger ikke, at Europa er meget bedre, men USA er jo "det rigeste og mest magtfulde land i verden" som min lærer elsker at sige flere gange i løbet af vores timer. Så burde de også kunne tage lidt kritik.

Men udover al den her kedelige politiksnak, så går det fint.
Imorgen skal jeg ud og sejle kayak med Eli, Jessie og Cecilia og lørdag aften skal vi til Jessies koncert fordi hun skal synge en solo, og søndag skal Jessie og jeg til KT Tunstall koncert, som jeg glæder mig meget til, da det er en af mine yndlingssangere.

Jeg håber, I har det godt og alt stadig går som det skal i DK. Jeg hører, at vejret er blevet bedre. Så fryser jeg ikke for meget, når jeg kommer hjem.

Katrine :)

No comments: