Wednesday, March 5, 2008

Tests, træt, stresset, weekend i L.A. og besøg af mor og Henrik

Jeg har det stadig godt - selvom jeg dog føler mig lidt stresset for tiden. Jeg har enormt mange lektier for og fordi jeg var syg i en uge tidligere på semesteret har jeg stadig en masse ting, som jeg kom bagud med i løbet af den uge.

Arbejdet som "staff writer" på skolebladet tager meget af min tid, men det betaler sig og i sidste uge havde jeg en personlig klumme i bladet. Jeg skrev om, hvor træt jeg er af religiøse folk, der prøver at overbevise mig om, at jeg skal tro på det, de tror på. Der er en del af den slags mennesker her i Santa Barbara og de synes allesammen at ville snakke med mig - den mindst religiøse person i SB. Min engelsklærer har nævnt min klumme 2 gange nu og sagt, at alle i min klasse skal læse den, og da jeg jo ikke ligefrem er den person, der elsker at blive sat i spotlight, så er det lidt "pinligt", men herovre er der ingen Jantelov.

Vores journalistik-lærer giver os kritik hver torsdag efter bladet udkommer om onsdagen og vi får et rødt, gult eller blåt klistermærke alt efter om vores artikler er dårlige, ok eller gode. Hun sagde. at hun ikke brød sig om nogen af klummerne, pånær "Katreeeeeen's" som de kalder mig og jeg havde fået et blåt klistermærke, så det er super. Hun er meget streng, når hun giver kritik, men det er jo den eneste måde vi lærer på, og jeg kan godt lide at hun fortæller, hvad vi har gjort galt og hvordan vi skulle have gjort det istedet. Jeg tror dog at jeg har "sat mig i respekt" hos hende efter at vi har haft 2 tests, hvor jeg har haft den højeste score. Vi har nu hver tirsdag en test, bare for sjov og for at øve os, og det har indtil videre været to grammatik-tests hvor jeg begge gange har fået flest point. Det er lidt ironisk, når jeg er en af de eneste udlændinge i klassen at jeg så er bedre til grammatik end dem, hvis modersmål er engelsk. Men måske er det fordi jeg har lært engelsk som et andetsprog og derfor har lært alle reglerne etc. Jeg klager dog ikke, for vores lærer belønner "vinderen af testen" med et gavekort til supermarkedet Trader Joe's, så indtil videre har jeg $20 at købe ind for. De andre siger, at det ikke er fair og at de er ved at sultne, men jeg satser på at vinde alle quizzerne resten af semesteret - når jeg ikke må arbejde, må jeg jo tjene penge på en anden måde.



Ellers har jeg lige haft en "midterm" (eksamen) i linguistic anthropology idag. Det gik... ikke videre godt. For det første er vores lærer mindst 200 år gammel, så man får slet ikke noget ud af timen og det er selvstudering (hvis det er et ord) det hele og fordi jeg er lidt bagud og fordi jeg har så travlt med alle mulige andre skoleprojekter, så er det ikke meget jeg får læst i vores bog. Men som alle andre amerikanske tests, så var det selvfølgelig multiple choice hvor man bare skulle svare a,b eller c, så forhåbentligt har jeg været heldig. Det er lidt ekstra svært fordi jeg skal lære alle begreberne på engelsk, jeg kender en del fra da jeg havde latin, men nu er det jo så på engelsk. Det gik dog op for mig hvor god jeg er til det internationale fonetiske alfabet, hvilket jeg ikke rigtig forstod før jeg kom i tanke om at det er det de bruger i ordbøger - og dem bruger jeg jo hele tiden modsat amerikanerne, der kæmper med det internationale fonetiske alfabet. Men nu må vi se hvordan testen gik. Forhåbentligt bedre end et "F" og så må jeg igang med at læse, så jeg kan beholde mit gennemsnit.



Her i weekenden var jeg med Jessie i L.A. Hun havde en koncert (hun studerer musik og synger i kor etc.) i Van Nuys (forstad til L.A.), så da hun øvede sig lørdag formiddag lavede jeg lektier på Starbucks. Derefter tog vi på The Getty museum, der er verdens rigeste museum. Desværre havde jeg haft det rigtig skidt i et par dage forinden med stærk kvalme og ondt i maven og jeg var ikke helt på toppen, hvilket var lidt ærgerligt, da det virkelig var et flot museum og udstillingerne var spændende. Vi fik dog set lidt forskellige udstillinger og installationer, før vi tog til vores hotel.
Næste dag tog vi til West Hollywood. Egentlig kun fordi der ligger en H&M og det savner jeg, da der ikke er nogen her i SB, men det viste sig at der er rigtig hyggeligt i WeHo og at de havde en masse seje butikker. Vi tog også et smut i Beverly Hills centeret. Om aftenen havde Jessie så sin koncert og efter den tog vi ud og spiste med to af hendes venner fra koret. Mandag tidlig morgen kørte vi så tilbage til SB, så det var en rigtig hyggelig dag.

På fredag går turen tilbage til L.A., da jeg skal ned og hente mor og Henrik. Jessie har lovet at hjælpe, da hun jo har en bil, så vi tager derned tidligt fredag morgen, da vi slet ikke blev færdige med at kigge i Beverly Hills centeret, der har 8 etager, og kl. 15 tager vi så ud og henter mor og Henrik. Det skal nok blive rigtig godt at se dem efter så lang tid, så jeg glæder mig.

Ellers er vejret super. 20'C og solskin hver dag, så det lækkert.
Jeg håber, I alle har det godt. Der er som sædvanligt nye billeder på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/

1 comment:

Anonymous said...

Hej Katrine.

Jeg følger fast med i din blog, da jeg selv regner med at gå på SBCC. Ville egentlig høre om jeg må spørge dig om lidt forskelligt ang. SBCC og SB generelt? Hvis du er interesseret i at svare på nogle spørgsmål, så må du gerne lige sende mig en mail til pernilleaxboe @ hotmail.com (uden mellemrum, selvfølgelig).. God weekend!