Thursday, November 1, 2007

To koncerter og Halloween

D. 31 oktober var det Halloween her i USA. Den dag er så småt kommet til DK og selvom folk brokker sig, og selv om jeg selv har brokket mig lidt, over at tingene går hen og bliver lidt for amerikanske, når vi begynder at indføre en ting som Halloween i DK, så har vi stadig lang vej i DK! Det er intet i forhold til Halloween i USA. Den sidste uges tid har således stået i uhyggens tegn, og der har været kreative udsmykninger med græskarmænd, dukker, spindelvæv osv. i de fleste haver og huse og butikker. Kostumeforretninger åbner i en enkelt måned med det eneste formål at sælge udklædningstøj for derefter at lukke igen, når Halloween er ovre.
I går, onsdag, var det så den store dag! Da jeg tog bussen i skole var flere passagerer udklædte og jeg så en dreng klædt ud som en papkasse cykle ned af vejen. Det var lidt specielt med alle de mennesker, børn og voksne, som var klædt ud. Min enormt excentriske lærer, Starshine, havde også gjort det klart, at vi ville få ekstra points, hvis vi mødte op i et kostume i timen den dag. Selv kom hun fuldt udklædt som heks. Selve timen var lidt af en hyggetime med kager og chokolade, men det var lidt specielt at krydse campus og se forskellige "professors" i fuld udklædning!

Forstaden I.V. er berygtet for deres massive Halloween-fester. Egentlig er de berygtede for alle deres fester derude, men til Halloween går det helt amok med 30-40,000 unge, udklædte mennesker i gaderne. Rygtet siger, at der sker mindst ét drab eller dødsfald til Halloween hvert år. Jeg tog ikke selv til I.V. Havde ærlig talt ikke lige den store lyst til at mænge mig med 30-40,000 unge og jeg havde ikke den store appetit efter at blive dræbt, så i stedet tog jeg til koncert med Eli og en anden svensk pige, der hedder Hanna.

Vi var Downtown og se nogle af mine yndlingssangere, Tegan&Sara. De er ikke særlig kendte i DK, men her i USA er de vildt store. Og det var en fantastisk koncert! Det var lidt sjovt, at folk var klædt ud og selvom jeg syntes at klovnen jeg stod ved siden af var lige lovligt skræmmende nok, så var det en rigtig forrygende koncert!

Efter koncerten gik vi ud på State Street der som sagt er hovedgaden her i SB, hvor folk gik fuldstændigt amok i kostumer og alkohol! Der var også en masse unge, der på en eller anden måde BZatte en del af State Street for derefter at råbe "our streets, our streets!", eftersigende en happening der sker hvert år, hvor politiet ikke kan gøre andet end at se passivt til at de unge fester løs midt på den ellers så trafikkerede vej. Men vi bestemte os hurtigt for at tage hjem, for den aften var virkelig sindssyg!

Jeg kan stadig ikke helt forholde mig til Halloween. Jeg synes det var spændende at opleve og det er da også lidt sjovt, men når man er så vant til at Fastelavn, der vel er det mest tilsvarende i DK, kun er for børn, så er det lidt skørt at se voksne i fuld udklædning!

Lørdag skal jeg så til endnu en koncert. Denne gang med Gwen Stefani. Det bliver, forhåbentligt, intet mindre end fantastisk! Det har jeg jo ventet på længe. Det er godt nok ikke No Doubt, men når jeg ikke kan se dem live, så er hun vel det næstbedste. Hun spiller ikke så langt fra mit hus i noget der hedder "Santa Barbara Bowl", og jeg skal over og se hende sammen med Elena. Det glæder jeg mig som sagt rigtig meget til.

Ellers går det stille og roligt. Jeg har enormt mange lektier for i den her uge. Jeg skal aflevere min interview-artikel om svenske studerende på SBCC på mandag. Skal skrive en klumme til min creative writing klasse, og som prikken over i'et, så har vi fået en "breaking news story" for, hvilket betyder, at vi først fik opgaven stillet i går onsdag og skal aflevere den allerede på næste onsdag, da det jo er "breaking news". Vi skal dække et valg til noget kommune her i Santa Barbara, og det lyder ikke videre spændende, men jeg bliver vel næsten nødt til at sætte mig ind i det.

Eli og Cecilia og jeg leder på livet løs efter en lejlighed vi kan dele, men det går ikke helt efter planen. Jeg kan som sagt rigtig godt lide min værtsfamilie, men jeg er så træt af at bo her! Her er alt for mange mennesker og jeg bliver snart skør af at dele værelse. Desuden er der lidt dårlig stemning hele tiden pga. forskellige regler der bliver lavet, men som hurtigt bliver brudt igen. Har været glad for at bo her, men bliver nødt til at flytte, for klarer ikke et halvt år mere her. Hvis vi ikke finder et sted vi kan bo sammen, må jeg finde et værelse hos nogle, der søger en ekstra roommate. Den tid, den sorg!

I øjeblikket er min værtssøster Randine's danske veninde Eva på besøg. Hun flyttede til USA da hun var 13 (hun er vel omkring de 23 nu) og har boet en del tid i Las Vegas, men nu overvejer hun at flytte tilbage til SB, så derfor er hun på besøg. Det er helt underligt pludselig at snakke dansk, når man ikke lige er vant til at snakke dansk andet end over Skype eller emails. Men man kan godt høre på hende, at hun ikke lige er kommet til USA, for hun snakker et ret "gammeldags" dansk til trods for at hun flyttede hertil for 10 års tid siden.

Jeg ville egentlig rigtig gerne stemme til folketingsvalget d. 13. november og har derfor undersøgt mulighederne, men man kan ikke klare det over nettet eller pr. post eller andet. For at stemme skal man møde op på en dansk ambassade eller konsulat og da det tætteste er i L.A. og dette skal ske inden d. 6. november, så regner jeg ikke med at kunne komme til det. Lidt ærgerligt, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

Håber ellers at alt går godt i DK. Jeg hører fra forskellige derhjemme, at det er hundekoldt (og mørkt ikke Henrik ;)). Jeg har også frosset sådan idag. Jeg synes at det er strengt, at det kun har været 17'c idag, når vi er vant til 25'c :)

I kan som sædvanlig se billeder inde på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/
Der er lidt sjove billeder fra Halloween og lidt fra koncerten med Tegan&Sara.

Katrine :)

Ps. Henrik, du bliver nødt til at finde på nogle ønsker. Jeg har fundet én ting til dig, men det er kun en lille, dum ting og det er kun for sjov, så hvis du vil have fødselsdagsgaver, så må du finde på noget og sende dem til mig, for jeg er blank!

No comments: