Saturday, November 17, 2007

Home Sweet Home (eller måske ikke helt!)

I dag lørdag d. 17. november tog Eli, Jessie og jeg på en lidt spontant tur til Solvang. Jessie har en bil, så vi behøvede ikke at tage med bussen og overnatte, men kunne i stedet køre derop på små 40 min.

Solvang var... ikke specielt dansk! Jeg kunne godt se konceptet i det med de små gader, de små huse, bagerierne med wienerbrødet osv. osv., men det var meget "amerikansk" og uægte med træsko over det hele (amerikanere kan tydeligvis ikke se forskellen på dansk og hollandsk), hestevogne i gaderne og folk, der var klædt du i tøj, der mest af alt mindede om de kostumer normændende hopper i på deres nationaldag! Det sjoveste var nu de forskellige skilte og navne på dansk såsom Fredensborg Square, Julehus, Atterdag Rd, Copenhagen Drive, Nielsen, Mortensen osv.

Jessie, Eli og jeg gik lidt op og ned af gaderne og kiggede i de forskellige butikker, der bød på alt lige fra træsko (masser af træsko! Danish/Dutch, what's the difference?!), kogebøger med dansk mad, bizarre "danske" juleting og selvfølgelig wienerbrød. Vi var inde ved en bager, hvor der også hang et billede af dronning Margrethe og prins Henrik, sådan ca. 30 år gammelt! (=Henrik så meget tynd ud!).

Solvang var nu ikke så stor som jeg havde forestillet mig og meget anderledes end hvad jeg havde forventet. Jeg havde forventet et amerikansk plastikbillede af Danmark og det var det i og for sig også, men jeg havde nok mere forventet at det ikke kun var souvenirsbutikker, men at der rent faktisk også var et rigtigt "samfund" der, da Solvang jo blev grundlagt af danskere, der kom til vestkysten. Dog har det været meget tåget og efterårsagtigt i Santa Barbara de sidste to dages tid, men så snart vi tog til "Danmark" var det sol, blå himmel og 25'C. Bare endnu et eksempel på, at det bestemt ikke var Danmark ;)

Efter 2-3 timer i Solvang vendte vi snuden hjemad mod Santa Barbara, men det var nu meget sjovt at se og I kan også få lov til at se billeder på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/ som sædvanlig!

No comments: