Thursday, October 18, 2007

Besøg fra Julie

I sidste weekend havde jeg besøg af Julie, som jeg har gået i folkeskole og gymnasiet med, og da hun har været au-pair i San Francisco siden august aftalte vi at besøge hinanden, så jeg havde inviteret hende herned til Santa Barbara. Desværre kunne hun ikke helt så godt lide det hos sin værtsfamilie, så det ser ud som om hun tager tilbage til Danmark nu, så når jeg engang besøger San Francisco bliver det nok uden at besøge hende også.
Men vi havde en rigtig hyggelig weekend. Hun kom med toget fredag aften, hvor vi begge var trætte. Men lørdag gik det løs. Først viste jeg hende college. Der var jo ikke så mange mennesker derude som der plejer, da det var lørdag, men det er jo stort alligevel.
Derefter gik vi ned til havnen, da man kan komme derned direkte fra campus. Der var åbenbart en eller anden ”fiske-krabbe-festival” (eller noget i den stil) i gang dernede, så der var en masse små boder med tingel-tangel og en masse mennesker, der slubrede østers, hummer og andet ”godt fra havet” i sig. Midt i menneskemylderet og lugten af fisk stod der en bod med ”Arne’s famous ÆBLESKIVER from Solvang”. Det var lidt sjovt. For det første fordi det jo er dansk, men for det andet fordi man ikke lige forventer at finde ÆBLESKIVER på en FISKEFESTIVAL! Men vi havde spist frokost, så vi kunne desværre ikke klemme nogle ned.
Vi gik en tur ud på molen og senere op i byen, hvor vi fik shoppet til den store guldmedalje. Aftenen gik med god mad på en rigtig god indisk restaurant i downtown og så gik vi i biografen, hvor Eli også var med. Vi så den film, der hedder ”Into the Wild” om en fyr der opgiver alt og rejser USA tynd som vagabond. Det var en udmærket film, dog meget lang og sløv af og til, men midt i filmen møder han 2 danskere. Den ene bliver spillet af Thure Lindhardt og han er jo altid skør, men Julie og jeg følte os godt nok lidt flove der i biografmørket, da de 2 danskere snakkede med rigtig dårlig dansk accent, virkede en smule småskøre (for at sige det pænt) og den danske kvinde sad topløs gennem hele filmen (for ifølge amerikanere er alle topløse i Danmark). Men det var meget sjovt at alle amerikanerne i biografen var flade af grin hver gang de snakkede dansk, selvom de ikke forstod, hvad de sagde.

Søndag tog vi ud til noget, der hedder La Cumbre som ligger lidt udenfor Santa Barbara. Her ligger der et ”mall”, så vi fik kigget i flere butikker og shoppet endnu mere. Om aftenen mødtes vi med min roommate Anastasia, hvor vi tog på den her ret specielle restaurant, der ligger downtown. Den er bygget som en amerikansk 40’s diner og alle de ansatte skal gå i sådan noget mærkeligt tøj. Det er ret specielt, men maden er god og billig. På vej hjem viste jeg Julie den danske bager/restaurant, der ligger i downtown, The Andersen Bakery, hvor man kan få bl.a. hakkebøf, flæskesteg, tarteletter og et hav af forskellige slags wienerbrød. Vi gik ind og kiggede og den her ældre dame kom så hen og sagde til os, på dansk, at vi skulle spørge fyren bag disken om vi måtte smage noget af wienerbrødet. Lidt efter kom hun så hen til os med noget kringle, som vi kunne smage. Det var så ejeren viste det sig og vi fik en lille snak med hende. Hun så overrasket ud, da jeg sagde, jeg studerede på city college og da hun spurgte hvor i DK vi var fra, så hun endnu mere overrasket ud, da vi sagde Faaborg – hun var nemlig fra Svendborg. Det var meget sjovt. Jeg støder hele tiden på en masse danske navne og ting herovre, sikkert fordi Solvang ligger 20 min. herfra, men det er første gang jeg har snakket med en anden dansker udover de 5-6 stykker, der går på college udover mig.

Mandag tog Julie så hjem tidligt om morgenen og jeg tog i skole.

Eli og jeg overvejede at tage til Solvang fra torsdag til fredag, men det viste sig så at bussen ikke kørte som vi troede, så det kan slet ikke lade sig gøre. Vi prøvede at se om vi kunne leje en bil, men det skal man være over 21 for at gøre, så det blev desværre ikke til noget. Vi har dog ikke opgivet, vi skal bare lige finde en smart måde at gøre det på. Om det så betyder 2 overnatninger i Solvang, vi vil bare gerne se stedet.


Jeg har snakket med Leighton og David, der gerne vil til Santa Barbara igen. De vil gerne vise mig Hollywood, så de spurgte om jeg ville med på lørdag, men jeg har dog ikke snakket med dem siden, så ved ikke om det bliver til noget.


Derudover har min værtssøster Randine spurgt mig om jeg vil med hende, hendes veninde og Jacky og Rose (fra Peru og Brazilien) til San Francisco på Veteran’s day som vist er omkring d. 11-12 november. Problemet er bare at der kun er 5 sæder i bilen og hun derfor ikke har spurgt Anastasia, så jeg ved endnu ikke om det bliver til noget.

Ellers går det godt. Jeg har rigtig travlt som altid. Hænger for det meste bare ud med Eli, Anastasia og Elena og den her amerikanske pige jeg har mødt, Jessie.

Tak for pakken Anne-Dorthe og Sara. Det var jo også kun 1 måned efter min fødselsdag ;) også selvom I skriver I ikke havde glemt den (men jeg tror jer, for I skrev jo en email på selve dagen), men blev meget glad for pakken. Den stod på mit bord, da jeg kom træt hjem fra skole i går og tænkte, det nok bare var til Anastasia, da jeg aldrig får noget tilsendt. Men det er utroligt, at man kan blive så glad for sød lakrids og danske blade :)

I dag har jeg bare sovet længe, trængte jeg virkelig til. Om en times tid får Eli nok fri fra skole og så har vi tænkt os at cykle en tur ned langs stranden og så spise noget frokost derude. Det er superflot dernede, og man kan cykle på den her lange cykelsti hele vejen langs stranden og vejret er jo som sædvanligt helt i top med solskin og temperaturer omkring de 20-25 'C :)

Håber, alt i DK går som det skal, det gør det her. Der er som sædvanlig nye billeder inde på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/

No comments: