Saturday, April 5, 2008

Spring Break i San Francisco, kulde og Ani Difranco koncert

I morges kl. 3.30 kom Jessie og jeg hjem fra San Francisco, hvor vi havde været siden onsdag eftermiddag. Jeg er enormt træt efter den lange køretur hjem og efter kun at have sovet omkring 6 timer i nat, men det har været en rigtig hyggeligt tur.

Vi tog som sagt derop onsdag eftermiddag. På vej derop stoppede vi og kiggede lidt i Pismo Beach, men det var enormt koldt og det regnede - en del anderledes end det dejlige vejr vi har hernede i Santa Barbara.
Vi ankom til San Francisco ved 15-tiden og tog downtown og kiggede lidt i butikker og fandt os til rette med bus/metro-kort, men vi orkede ikke rigtig noget efter den lange køretur op. Vi tog dog et hurtigt smut til Chinatown og gik lidt rundt og senere endte vi så på en restaurant lidt udenfor Chinatown inden vi tog hjem til hotellet og faldt i søvn med det samme.

Torsdag tog vi så ned til havnen for først at se om vi kunne få billetter til Alcatraz, men det var først muligt at få nogle fredag, så dem bestilte vi og så tog vi istedet ud og kiggede på Pier 39, der er kendt for sine spøjse butikker og dovne søløver (se video nedenfor).

Derefter gik vi videre til Fisherman's Wharf hvor der var fyldt med turister og måger. Vi spiste frokost - Clam Chowder (muslinge suppe) - og gik så op mod Ghiradelli Square. Ghiradelli square er kendt for sine chokolade fabrikker, der lå der engang, så vi var inde at få varm kakao og kigge på alt det gode chocolade. Derefter vandrede vi, eller nærmere klatrede vi, op af San Franciscos vel nok stejleste gade til vi nåde Lombard Street - den mest snoede vej i verden. Den gik vi så ned af og så alle billerne kører ned ad den.
Vi tog så en kabelvogn tilbage til Union Square hvor vi kiggede lidt i butikker inden vi spiste på restaurant. Vi var så trætte at vi ikke rigtig orkede at lede efter noget specielt at spise, så vi gik bare ind på den første og bedste kinesiske restaurant, der ikke var så dyr, men det var en lidt sær oplevelse fordi en tjener der gik rundt med en vogn med appetizere nærmest tvang os til at købe noget af det - men jeg tror mest det var fordi hendes engelsk var så dårligt at hun ikke lød særlig venlig.
Vi havde fundet et diskotek, hvor man kun skal være 18 for at komme ind i modsætning til de 21 år alle andre steder her i USA og det var meningen at vi ville have været dernede, men vi var simpelthen så trætte at vi intet orkede. Så vi tog bare tilbage til hotellet og faldt om kuld.

Næste morgen tog vi så til Alcatraz. Øen udenfor San Francisco er kendt for sit fængsel og "prominente" fanger som Al Capone og "The Birdman". Mens vi stod i køen til båden derud kom der en mand og en dame forbi og snakkede svensk. En kvinde bag os spurgte sin mand om det var russisk og jeg kunne ikke lade være med at fortælle dem at det var svensk fordi jeg syntes det var så sjovt at hun ikke kunne høre forskel på svensk og russisk. Hun spurgte hvordan jeg vidste det, så jeg fortalte at jeg var dansker og det viste sig at mandens familie stammede fra Raders i Danmark, så de var meget interesserede i at høre, hvordan der var i Danmark og hvordan vores kultur var. Jessie og jeg snakkede med dem hele vejen ud til øen og de var rigtig søde, så vi gav dem vores metro/bus pas, da de stadig virkede den dag og da vi alligevel ikke rigtig skullee bruge dem efter Alcatraz-turen.

Vi ankom så til Alcatraz. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det må have været at sidde i fængsel derude. Mange af reglerne de havde virker enormt strenge og selvom de siger at det var et af de fængsler hvor man blev behandlet bedst, så tvivler jeg nu på at det var så godt igen. Der er jo ikke andre end vagterne derude der har vist hvad der er sket på øen og samtidigt må det have været ulideligt at sidde ude på øen, hvor det blæser og er koldt og kunne kigge ind på San Francisco by, hvor man kan se alle lysene og at der sker en hel masse derinde. Men det var ihvertfald rigtig spændende at se Alcatraz og hvor små deres celler var etc.

Efter et par timer på Alcatraz kørte vi så over Golden Gate Bridge og op nord for San Francisco til noget der hedder Muir Woods hvor de har Redwood træer.
Det var ret specielt at gå imellem de kæmpe høje træer. For det første fordi de var så høje og brede og man følte sig så enormt lille, men det var også lidt specielt fordi man kunne se at det var lyst langt oppe over træerne, men i selve skoven var der et underligt mørkt lyst.
Efter en times tid i skoven var det så tid til at køre tilbage mod Santa Barbara.

Vi kørte ved 19-tiden og nåede så i Santa Cruz ved 21,30 tiden for at få lidt at spise. Kl. 22,30 var det så videre ud på motorvejen mod SB. Vi var nødt til at holde ind på et tidspunkt og tage en powernap fordi vi var så trætte og vi trak lidt frisk luft i San Luis Obispo, men vi nåede endelig Santa Barbara ved en 3,30 tiden imorges, så det var på hovedet i seng, men selvfølgelig kunne jeg ikke sove længere end til kl. 10 her til morgen, så jeg har haft nærmest jetlag hele dagen. Men det var en super tur og det var rart endeligt at få set San Francisco.

Idag har jeg bare dovnet den. Cecilia nyder at have Spring Break og ser op til flere film i sit nattøj hele dagen, men hun knokler også hårdt i skolen, så det må være velfortjent. Eli har lige haft besøg af sin familie, der nu er taget hjem, men hendes søster har været her en uges tid ekstra, så i dag tog jeg ned og spiste frokost med Eli og hendes søster Linnea downtown og ellers har jeg bare ligget på sofaen det meste af dagen - jeg har rigtig ondt i mine ben efter al den vandren op og ned af bakker i San Francisco.

Imorgen skal jeg mødes med min veninde Elena på cafe kl. 14, men ellers skal jeg bare have kigget på lidt lektier og ordnet lidt ting og sager inden Jessie og jeg tager til Ani Difranco koncert downtown kl. 20. Det skal nok blive godt.
Og mandag er det så tilbage i skole igen. Men det har været et dejligt Spring Break, men jeg kunne nu godt have brugt et par ekstra dage.
Jeg har lovet mig selv at det sidste stykke tid skal jeg bare fokusere på skole og få knoklet så jeg kan forbedrer de lidt gennemsnitlige karakterer jeg har fået dette semester pga. den dårlige start jeg havde med influenza etc.

Ida var her jo i sidste uge og hun har rejst tværs over USA og var bl.a. på ridetur på prærien og jeg bliver altså NØDT til at dele det med jer andre. Det er det sjoveste jeg har set længe. Ida mener hesten får hende til at se dum ud, men jeg synes nu hun klarer den ret godt selv.

Derudover lægger jeg lige en video op af søløverne på Pier 39 i San Francisco (til dig mor ;) du kunne jo godt lide søløver) der har en lille kamp om pladsen.

Dem kan I se nedenunder. Og på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/p/main.html er der som sædvanlig billeder.

Det her blev meget langt, men jeg håber I har det godt.

Katrine :)

Ida på hest:

Søløver i San Francisco:

1 comment:

Anonymous said...

Hej Katrine,
Som forældre til en teenager der højst sandsynligt også skal på et studieår til USA, så har det været rigtig interessant at læse om dine oplevelser. Du skriver fantastisk og har sikkert en god fremtid som jounalist - ihvertfald en skrivende én af slagsen :-).
Vores teenager vil knap være 17 år, når turen starter, så vi har - i samråd - besluttet, at en indkvartering på et campus nok vil være det mest fornuftige. Dine beskrivelser med at kommme til et tomt hus midt om natten og din flytning undervejs i forløbet har været med til, at træffe den endelige beslutning om valget af indkvartering. Så mangler vi bare at beslutte destinationen - og det er bestemt heller ikke nemt. Men det bliver nok et sprogskoleophold på 9 mdr. med EF.
Vi vil følge din tur, og glæder os til at høre nyt - også selvom vi ikke tæller med i din familie eller vennekreds.
For'sat go' fornøjelse overthere.