Tuesday, September 11, 2007

Lektier, lektier, lektier, football games, 11. september, Barack Obama og et U.K.D (Uidentificeret Kravlende Dyr)!

Jeg tænkte, at jeg hellere måtte give en lille update nu det er et stykke tid siden, jeg har skrevet noget sidst.
Det går som altid rigtig godt. Jeg er stadig rigtig glad for at være her, jeg hygger mig, møder nye mennesker og nyder bare byen og vejret!
Jeg har efterhånden gået på college i 3 uger nu, og det er stadig meget nyt og spændende. Det er svært at vende sig til alle de unge mennesker, der går rundt på Campus, da det jo er noget helt andet end Faaborg gymnasiums 250 elever (her er der 14,000-17,000 studerende), men jeg er rigtig glad for det. Jeg er især glad for mine journalistik klasser, da det jo er det, der interesserer mig, men min ene engelsk klasse (engelsk skrivning) er virkelig også spændende. Dog er min sidste klasse, engelsk læsning, lidt hård at sluge. Måske er det fordi de fleste i klassen er asiatere som ikke kan sige et ord engelsk (jeg skulle f.eks. arbejde sammen med en japansk fyr forleden som spurgte hvor jeg var fra og så sagde han "oh Germany ok" og jeg sagde "no! Denmark" og så var han sådan "oh ok, Germany!"... Så jeg gav op!), men måske er det bare fordi det er sidst på dagen og jeg altid er træt på det tidspunkt.
Jeg har dog ret mange lektier for. Jeg går som sagt kun i skole mandag og onsdag, men jeg bruger som regel hele tirsdag og torsdag (nogle gange bliver det dog til søndag fordi jeg er for doven!) til at lave lektier. Der er selvfølgelig en masse, der skal skrives da 3 af mine klasser er skrivning, men også en hel masse, der skal læses. Så jeg har travlt lige for tiden. Dog synes jeg det er lidt at følge med. Der er selvfølgelig af og til nogle ord, der skal slåes op i en ordbog eller noget, der lige skal læses en gang mere, men alt i alt har jeg intet problem med at følge med. Egentlig ligger niveauet lidt på 3./4. g's niveau, hvilket overrasker mig lidt, da det jo er college. F.eks. er vi ved at lære om verber, præpositioner og adjektiver i min ene journalistikklasse - noget som jeg lærte i latin i 1. g. Men det skal da sikkert nok bliver sværere med tiden.

Ellers har jeg da også tid til at "hænge lidt ud" med de få mennesker jeg kender efterhånden. Er en del sammen med den svenske pige Eli og den franske pige Elena, men også med min roommate Anastasia fra Moldova. Vi går bare i biffen, går på cafe, shopper osv. Forleden var Eli og jeg til football game på skolens stadium. Det var skolens hold, The Vaqueros, der spillede mod et andet hold. Det var helt vildt! Nøjagtigt som i amerikanske teenagefilm/serier! Der var propfyldt med mennesker på trods af at det "kun" var et collegehold. Der blev sunget nationalsang, mens folk stod op og holdt sig på hjertet. Spillerne kom løbende ind på banen og blev hyldet. Og så gik cheerleaderne ellers igang med at heppe og synge og konkurrerer mod hinanden. Det var ret specielt at se. Jeg fatter ikke rigtig reglerne i football, mest af alt var det for mig bare en masse fyre, der hoppede oven på hinanden i en bunke, men det var nu meget sjovt at se. Også da den italienske fyr fra mit hus og en af hans venner, som jeg har mødt, der tilfældigvis er dansker, spillede. Men nu har jeg også prøvet det.

I dag er det d. 11. september. 6-års dagen for terroren i N.Y.C. Jeg går jo ikke i skole om tirsdagen, så jeg ved ikke, om der evt. blev holdt 1 min. stilhed på Campus, men downtown lagde man ikke specielt meget mærke til det andet end at alle aviser har overskrifter omkring det, og at alle flag var på halv! Men jeg tror på en måde at amerikanerne er kommet videre. Jeg har da hørt nogle snakke kort om det, men det er ikke så meget selve dagen de snakker om, det er mere frygten for, at USA er så hadet i store dele af verden. Og så naturligvis, at de fleste er trætte af Bush som præsident.

Apropos præsident, så havde City College besøg af republikanernes præsidentkandidat Barack Obama forleden. Tv-værten Oprah Winfrey, der bor i Santa Barbara holdt en stor fest for en masse kendte mennesker på sin ranch (jeg kunne dog ikke spotte nogle kendisser Downtown) og her var bl.a. Barack Obama inviteret, hvilket gjorde, at han da lige havde tid til at tale i 20-minutters tid på college. Jeg var dog ikke selv nede at se ham. Vi bryder os ikke om republikanerne for det første, og for det andet var det fuldstændigt umuligt at komme ned på college, hvis man ikke havde en bil eller en cykel, da alle busser var propfyldt med mennesker.

Igår, da jeg sad på mit værelse og lavede lektier hørte jeg en lyd udenfor. Jeg kiggede hen mod vinduet, der ikke har fået gardiner endnu, så der er kun sådan et slags trådnet for, og så en rigtig lang lodden hale. Jeg tænkte: "Det lignede en rottehale, men så er det fandme en stor rotte!", så jeg gik hen til vinduet og kiggede ud og så det her meget grimme, ulækre dyr kravle på hegnet udenfor. Det lignede allermest en kæmpe rotte! Jeg har ingen anelse om, hvad det var, jeg tror det var en "possum" som de kalder det herovre (pungrotte), men det lykkedes mig at få et billede af den uden at den løb ind på værelset (hvilket jeg er meget glad for!), så hvis der er nogle dyreeksperter derude, vil jeg meget gerne vide, hvad pokker det er! (Henrik, du er god til dyr, du må da vide hvad det er!). Det var nu egentlig meget sjovt, for jeg havde netop snakket med min værtsfar om de "farlige" dyr her i Californien, da der jo er taranteller, skorpioner, sorte enker osv. og han havde spurgt hvilke farlige dyr, vi har i DK, men det eneste jeg kunne komme i tanke om var hugorme, som jo egentlig ikke er så farlige og så svanen. (I ved "svanen kan brække din arm!"), så det grinte han lidt af og sagde "I'll look out for the swan if I ever go to Denmark!".

På lørdag d. 15. september er det jo så min fødselsdag. Slut med at være teenager. Det bliver lidt underligt at skulle holde fødselsdag uden familien omkring sig, men på en måde har jeg det slet ikke som om jeg har fødselsdag. Min værtssøster Randine spurgte mig dog forleden om der var noget specielt jeg havde lyst til på min fødselsdag, for det havde min værtsmor spurgt om, men jeg ved ikke rigtig hvad eller om familien finder på noget.

Ellers går det som sagt godt. Jeg har travlt, men jeg har det rigtig godt.
Håber, alt er som det skal være i DK. :)

Ps. nye billeder på http://katrinesbcc.bilddagboken.se/ meget snart!

1 comment:

Anonymous said...

god start