Friday, January 11, 2008

Storm, regn, sne og lidt Hollywood feeling

“Stilhed før stormen” siger man og det passer vist meget godt på det vejr, vi har haft i Californien den sidste uges tid. Lige før og efter nytår var det et underligt vejr. Helt vindstille og da jeg begav mig udenfor 1. januar var det underligt varmt og lummert– rigtig underligt at have 20’C 1. januar, hvor man burde ligge på sofaen og se skihop fra Garmisch-partenkirchen og glæde sig over, at man er indenfor og ikke ude i den danske vinterkulde. Et par dage efter nytår kom kulden dog. Det var ikke decideret koldt, nok omkring 14’C, men det er lidt koldt, når man efterhånden har vænnet sig til den gennemsnitlige temperatur på 17-20’C (og amerikanerne synes det er MEGET koldt og kigger på mig med nærmest angst i deres blikke, når jeg fortæller dem, at jeg har prøvet det, der er meget værre!). Men oven i ”kulden” kom regnen. Det ikke bare regnede, det REGNEDE! Det stod ned i stænger og Santa Barbara nærmest druknede i litervis af vand. Den første dag med regn var det så vildt, at jeg ikke kunne gå udenfor, da det nærmest var syndflod, så jeg var mere eller mindre fanget i vores lejlighed, hvilket ikke var specielt sjovt, når vi hverken har TV eller Internet som kunne have været dejligt på en dag som den, men jeg fik dog læst en del, som jeg ellers ikke har tid til.
De næste to dage var det mest byger, men når der endelig kom en byge, så kom der også flere liter vand ned fra himlen. Nogle steder var det så slemt, at de måtte lægge sandsække ud for at stoppe vandet og flere steder havde de sat skilte med blinklys, der advarede mod vand i gaderne. Det var egentlig på en måde dejligt nok med lidt vand, da det jo stort set aldrig regner her og selvom det var ret voldsomt og selvom det nok var 2 mdr. siden det regnede sidst, så overhørte jeg alligevel en ældre dame snakke med buschaufføren om ”om vi ikke snart havde fået vand nok” efter det kun havde regnet 1 dag og jeg fik helt ondt af mig selv, og at jeg kommer fra et land, hvor det regner lige så meget som solen skinner i Santa Barbara (eller også havde jeg bare ondt af mig selv fordi jeg havde glemt min paraply og mine sokker var gennemblødte).
Men endelig efter 3 dage stoppede det med at regne og solen skinnede igen fra en skyfri himmel.

Vi havde dog ikke fået nok af ”vintervejret”, så Jessie inviterede mig med op og stå på ski. Hun havde lovet sin 15-lillebror Aaron at tage ham med op og snowboarde som en slags julegave, så mandag nat kørte Jessie, jeg og Jessies ven og kollega Lily som jeg også har mødt et par gange mod Riverside, hvor Jessie kommer fra. Vi nåede til hendes forældres hus ved 2,30 tiden om natten, overnattede der og tog så af sted til Mountain High Resort en times tid derfra næste morgen sammen med Aaron og Aarons ven Bruce.
Det er enormt underligt, at det er 15-17’C i Santa Barbara og endda lidt varmere i Riverside fordi det ikke er ude ved kysten, men bare efter en times kørsel er man oppe i bjergene og sneen. (Californien er det eneste sted i USA hvor man kan surfe og stå på ski samme dag). Men vi fik lejet ski og snowboards og kom endelig op på løjperne ved 13-tiden. Det var ret anderledes at stå på ski i Californien end i Europa. Jeg havde lånt tøj af lidt forskellige og lejet en jakke, der var lidt for stor, så det var lidt underligt ikke at have sit eget tøj på, men det gik. Området var ikke særligt stort og bjergene var nærmest barnemad i forhold til de løjper jeg har kørt ned af i Europa, og sneen føltes endda anderledes, men der var virkelig smukt deroppe, når man kunne stå på det snedækkede bjerg og kigge ned på ”ørknen” og dalene, hvor der var 17’C. Men det var en rigtig hyggelig tur og selvom vi havde to meget overgearede 15-årige drenge med, så var det rigtig hyggeligt og det var sjovt at få lov til at stå lidt på ski selvom det ikke lige var det jeg havde regnet med at skulle prøve herovre.
Om aftenen kørte vi så tilbage til Riverside, hvor vi sov hos Jessies forældre igen inden vi onsdag eftermiddag kørte tilbage til Santa Barbara.

På vej til Santa Barbara fik vi dog lyst til at se lidt andet, og da vi alligevel var i L.A. syntes Jessie, at vi skulle tage ind og kigge på ”Universal Studios Walk”, da jeg jo ikke havde været der, og da Lily som er fra New York City heller ikke har været der. Så vi gik lidt rundt der, ind og ud af de mange underlige butikker med alverdens underlige, ubrugelige ting, men det var rigtig hyggeligt og sjovt at se. Jeg bryder mig ikke særlig meget om L.A., men jeg kan ret godt lide Hollywood, for man ved aldrig, hvilke underlige mennesker man ser. Ved 18-tiden kørte vi så tilbage mod Santa Barbara, men det var en hyggelig tur og det var dejligt at komme lidt væk fra Santa Barbara og se og prøve lidt andet.

Apropos at lave lidt andet end lige det sædvanlige her i Santa Barbara, så har jeg netop fået et job som babysitter. Jeg må jo, hvis det er rigtigt, ikke arbejde her, da jeg er international elev, men babysitting har jo altid været mere eller mindre sort, så forhåbentligt sker der ikke noget ved det. Det er ikke fordi jeg behøver at arbejde og jeg kommer næppe til at tjene kassen på det, men jeg føler mig så doven, når jeg bare går i skole, tager downtown, går på stranden eller bruger alt for mange penge på unødvendige ting. Så torsdag morgen mødtes jeg med en kvinde, der manglede en babysitter til hendes 17 måneder gammel datter Reese. Hun har bare brug for en babysitter et par timer et par gange om ugen, når hun og hendes mand gerne vil ud og spise for dem selv eller skal noget, og de bor downtown ligesom jeg, så jeg kan gå til deres hus. Jeg mødtes som sagt med hende torsdag morgen, og hendes datter var noget af det mest nuttede jeg har set længe, og når hun kun er 17 måneder kan det vel ikke være så svært igen og så føler jeg forhåbentligt også at jeg laver lidt end bare at ”leve livet”. Men jeg starter på søndag, hvor jeg skal passe Reese fra kl. 16-18, så det bliver forhåbentligt fint nok.
Ellers går det godt. I dag torsdag var Cecilia og jeg også i Kmart (stort discount-varehus) for at købe nødvendige ting til vores lejlighed, så vi fik en masse ting rigtig billigt, så nu ligner det mere og mere et hjem.
Jeg håber, I har det godt i Danmark. Jeg lægger som sædvanlig billeder ind på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/

Katrine :)

No comments: