Friday, March 27, 2009

Spring Break, baby! (og retfærdighed sker fyldest!)

Der sker utroligt mange ting, og jeg føler, at jeg har mindre tid til at skrive indlæg i år, end jeg havde sidste år. Jeg syntes dog, at det var på sin plads at få en lille opdatering på, hvad jeg egentlig går og laver.

Her over de sidste par dage har jeg ført en hæftig email-korrespondance.
En dame fra Journalisthøjskolen i Århus påstod, at de ikke havde modtaget min ansøgning i tide.
Jeg havde dog diverse beviser på, at det havde de, så vi emailede så frem og tilbage, og jeg fremlagde bevis efter bevis, og et kort øjeblik overvejede jeg, om jeg skulle blive advokat i stedet. Jeg mente selv jeg havde en ret god sag. Hende damen sagde, at jeg ikke havde haft min ansøgning inde til tiden, og derfor ville jeg ikke blive inviteret til optagelsesprøve. Jeg fortalte hende så pænt, at jeg altså havde et "tracking" nummer fra US Postal Service, der beviste, at min ansøgning var modtaget mandag d. 16. marts kl. 8.30, og at http://www.optagelse.dk/ skriver, at alle ansøgninger fra DK skal være sendt senest 14. marts, men da der ikke bliver delt post ud om søndagen i DK, så må de ansøgninger, der kom ind mandag morgen også tælle med. Det gav hun mig så også ret i, men hun påstod stadig, at jeg havde overskredet deadline.
Jeg havde så en kvittering på, at jeg d. 9. marts havde afsendt min ansøgning med express mail fra Californien. Express mail tager 3-5 dage, hvilket jo betyder, at den lige ville være der på et hændende hår. Det er bare sådan, at når man sender med express mail, så skal der kvitteres for pakken. Ifølge hende damen på journalisthøjskolen havde hun først modtaget min ansøgning d. 19. marts og hun påstod tilmed, at hun havde modtaget den videresendt fra SDU. What?!! Jeg havde så selvfølgelig endnu en kvittering, denne gang en kopi af en adressemærkat, der beviser, at min pakke var adresseret til Journalisthøjskolen og IKKE SDU, så hvordan det er endt op hos SDU er mig et mysterium. Jeg sagde gang på gang, at det måtte kunne spores, hvem der havde kvitteret for min pakke, for vedkommende må jo så have lavet en fejl og sendt den videre til SDU, og derfor er det jo ikke mig, der har gjort noget galt (hvilket jeg selvfølgelig har vidst hele tiden). Damen fik sig så endelig taget sammen til at kontakte PostDanmark (hvilket jeg har bedt hende om lige fra starten) og de kunne bekræfte, at der var blevet kvitteret for min pakke på det tidspunkt som jeg påstod. Idag har jeg så modtaget en email fra hende damen, der skriver, at de beklager fejlen, og at jeg er inviteret til optagelsesprøve d. 2. maj. Pfuii... Retfærdighed sker fyldest.

På en måde synes jeg egentlig det er lidt dårligt. De begår en intern fejl, og jeg tænker lidt på, om andre bare ville havde ladet det ligge? Jeg vidste pga. diverse beviser, at jeg havde ret, og at de tog fejl, men de blev jo ved med at fastlå, at de bestemt ikke havde lavet en fejl. Hmm... Efter to år som journaliststuderende i USA ved jeg nu godt, hvordan man Googler et par ting og desuden ved jeg også, at man altid skal gå direkte til den øverste, i det her tilfælde rektor, som så må sende min email videre til vedkommende der kan tage sig af det. Det var da også først efter jeg emailede rektor, at der kom gang i sagerne. Great. Jeg var nu også ret stolt af min email, der ikke kun havde diverse beviser som bilag, men den var også skrevet i flot AP-style, med links til, hvordan journalisthøjskolen gang på gang modsiger sig selv og links til, hvordan det er min ret at klage til undervisningsministeriet. Ha! Lidt har jeg da lært fra de to år jeg har været herovre.
Men nevertheless, så gav de mig endelig ret. Jeg vidste jo hele tiden, at jeg havde ret i min sag, men nu kan jeg endelig tage til optagelsesprøve d. 2. maj. Så mangler jeg selvfølgelig bare lige at bestå, andet ville være lidt pinligt, og så regner jeg med at vinde min første Pulitzer-pris året efter. Ja, jeg stiler højt.
Men retfærdighed var til og jeg fik ret (selvom jeg selvfølgelig havde ret hele tiden!) og som min mor ville have sagt det: "de skal ikke dø i synden".
Amen!

Apropos min mor, så flyver hun ind fra London her senere idag. Håber jeg ihvertfald. Hun skal skifte mellem to lufthavne i London, så det håber jeg kommer til at gå godt, men det kan forhåbentligt ikke være så svært. Så jeg regner med, at Jessie og jeg henter hende i LAX kl. ca. 19.30 i aften. Derefter kører vi så direkte til San Diego, som er vores første stop på vores "vilde" roadtrip, som vi skal på her de næste par dage. "Vildt" fordi vi kun har en uge, men en masse ting vi gerne vil se, men indtil videre har vi en ret god plan, der ser således ud:

27.3 - Lax --> San Diego
28.3 San Diego
29.3 San Diego --> Flagstaff
30.3 - Grand Canyon
31.3 Grand Canyon --> Las Vegas
1.4 Las Vegas
2.4 Las Vegas - San Francisco
3.4 San Francisco
4.4. San Francisco
5.4 San Francisco --> Santa Crus/Monterey
6.4 Monterey --> Santa Barbara (slut!)
7.4 Skolen starter igen.

Og nå ja, så har jeg forresten Spring Break i den her uge. Istedet for at spendere Spring Break med vild fest i Mexico eller på Hawaii som alle andre amerikanere, så holder jeg det i år sammen med Jessie og min mor, og det er jeg godt tilfreds med. Jeg glæder mig rigtig meget til at se min mor igen, da jeg jo ikke har set hende længe, og jeg tror det bliver et rigtig godt road trip vi skal på.

Jeg har også endelig fået min californiske kørekort. Eller ihvertfald et midlertidigt et.
Det er lidt en joke, og jeg har det lidt som om jeg har trukket kortet i en automat ude i Kmart, men det tog mig to dage og kostede mig $28 at få et midlertidigt kørekort. Jeg skulle bestå en teoritest, som jeg rent faktisk dumpede den første gang, da jeg ikke kunne svare på, hvad åbningstiden var for DMV (køreteknisk anlæg) og sådanne latterlige spørgsmål. Sjovt nok havde jeg alle spørgsmålene ang. kørsel og traffikregler rigtigt, men de der unødvendige spørgsmål dumpede jeg. Man har dog tre forsøg, så dagen efter prøvede jeg igen, og den her gang bestod jeg. Da jeg allerede har et dansk kørekort gav de mig et midlertidigt kørekort i form af en lap papir, og jeg kan nu køre rundt med det de næste 60 dage. Derefter skal jeg så til køreprøve. Jeg synes det er lidt sjovt, for bare fordi jeg har et dansk kørekort, så ved de da ikke, om jeg er en forfærdelig bilist, men nu kan jeg køre rundt og gøre vejene usikre de næste 60 dage. Samtidig så får jeg lov til at køre i 60 dage, men jeg skal alligevel tage en køreprøve? Og egentlig så tager jeg jo snart hjem, så i princippet, så kan jeg køre rundt med en lap papir her de næste 60 dage og så tage tilbage til DK? Tja, den var aldrig sket i DK, og nu er jeg da lidt usikker på, hvem jeg skal dele vej med, hvis de giver alle "udlændingene" et midlertidigt kørekort. Jeg er ret sikker på, at de ikke har samme form for traffikskole i Mexico, som de har i Danmark, og da jeg tog teoritesten havde DMV'et formået at give en japansk fyr et midlertidigt kørekort selvom han aldrig nogensinde har haft et kørekort og selvom han var i landet på et visum, der var udløbet!
Needless to say that I'm a little scared to go on the road.

Men jeg tror det bliver et godt roadtrip. Jeg skulle rigtig have været på journalistkonference med de andre fra skolebladet i Sacramento, og jeg ærgerede mig lidt over ikke at skulle med, men nu er jeg egentlig ret glad for at jeg skal på det her roadtrip i stedet for at bruge de næste 4 dage sammen med 20 andre, højlydte, højtråbende og ...larmende? elever i Sacramento - for ikke at tale om min halvskizofrene journalistiklærer. Jeg krydser fingre for dem og håber de vinder nogle priser, men det bliver heldigvis uden mig.

Dog er vi på skoleavisen blevet nomineret til "the Pacemaker award" som er den højeste pris man kan opnå indenfor 2-årige journalistskoler (som SBCC), så det er vi superstolte af. Vi får dog først at vide om vi har vundet til efteråret og der er jeg jo taget hjem, men i det mindste har jeg været en del af det, hvis vi vinder, og det er jeg sikker på, vi gør.

Nu vil jeg gå i gang med at pakke og rydde lidt op, så her kan se nogenlunde rent ud til min mor kommer.
Jeg håber, I alle har det godt, og at foråret er på vej til Danmark. Her er det næsten for varmt med 25'C de sidste par dage, men mest af alt fordi det er gået fra koldt til varmt på 2-3 dage.
Vi snakkes snart. Der er lidt nye billeder på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/p/main.html fra da min veninde Mette var på besøg. Nå ja, så havde jeg forresten Mette på besøg. Vi har gået i folkeskole og gymnasiet sammen, så det var rigtig hyggeligt.

Katrine

ps. til alle jer, der skriver og spørger, om jeg ikke kan hjælpe jer med alle de spørgsmål I har ang. SBCC, da I overvejer selv at tage herover, så ville jeg meget gerne hjælpe jer, men jeg har simpelthen ikke tid. Jeg havde selv alverdens spørgsmål, inden jeg kom herover, så jeg ved, hvordan det er, men hvis jeg skal hjælpe alle, der skriver til mig ang. skolen, så skal jeg snart tage penge for det. Dog er der rent faktisk nogle der tager penge for det og jeg vil derfor i stedet referere jer til dem: http://www.sbcc.edu/international/flashsite/
De er betalt til at svare på spørgsmål fra nuværende og kommende elever og de er supergode til det, så det er et alternativ. Jeg ville meget gerne svare på alle de spørgsmål som jeg får ang. skolen, men jeg har desværre ikke tid. Jeg kan dog kun anbefale SBCC og at komme herover, for det har været den største oplevelse for mig, og når man først finder ud af det hele, så er det sgu ikke så svært som det ser ud. Held og lykke til jer allesammen!

No comments: