Friday, January 23, 2009

New York

Vi er endelig hjemme fra New York. Det har været nogle stressede dage med minus-grader, sne og travle new yorkere. Jeg sidder nu tilbage med lidt spredte følelser ang. New York. Jeg troede faktisk, inden vi besøgte byen, at jeg ville være vildere med New York og østkysten end jeg er med Californien, da det jo eftersigende skulle være mere "europæisk". Tilgengæld lander New York ikke øverst på listen over mine favoritdestinationer.

1. Byen er ganske enkelt alt for beskidt. Det er selvfølgelig en storby etc., men det er stadig ti gange mere beskidt i New York end i byer som Los Angeles, San Francisco, London etc. Det er selvfølgelig det man kan forvente, når man rejser til et sted med flere millioner indbyggere, turister, hjemløse osv. samlet på et område, men Jessie og jeg blev begge hurtigt trætte af konstant at lugte som subwayen. Lige meget om vi kørte et stop eller 10 stop med subwayen, så synes jeg konstant, at jeg havde den der indelukkede/beskidte lugt i mit hår og på mit tøj.

2. Det er et turistmekka. Jeg havde det til tider som om jeg befandt mig på den lokale shoppinggade i Alanya, Tyrkiet eller andre rejsedestinationer udelukkende påtænkt turister. Det er da sikkert noget andet, hvis man bor der fast, men aldrig har jeg været mere irriteret over folk, der vil sælge mig ting. Jeg kan forstå det, hvis jeg tager til Kina eller Indien eller steder som disse, men bare det at tage op i Empire State Building var lidt af en prøvelse for os, da folk på hvert hjørne prøvede at sælge os ting.

3. Byen og New Yorkerne er alt for stressende. Jeg tror det kommer sig af, at New York og dens inbyggere har kørt sig selv op i den tro, at byen er et fantastisk sted, og det kunne det bestemt også være, hvis det ikke var fordi folk har så travlt med at virke travle, at der slet ingen service er. Jeg ved ikke, hvordan de overlever på drikkepenge i New York for lige meget, hvor vi tog hen, så var der enormt ringe service alene af den grund, at dem der var der for at servicere os selvfølgelig havde enormt travlt med alt muligt andet.

Det var selvfølgelig ikke alt sammen dårligt, vi havde en god tur, og jeg er glad for, at jeg har fået set de ting, vi så, men det bliver nok ikke et af de steder jeg bare MÅ se igen. Jeg tror to år i Californien har forkælet mig lidt, når det kommer til en mere service-minded, afslappet kultur istedet for den rent udsagt uforskammede, stressende kultur de har i New York. En anden ting vi lagde mærke til var, at maden var enormt ringe. Vi spiste ude et par gange, både morgenmad, frokost og aftensmad, og lige meget hvor vi endte, om det var den billige ende eller den dyere ende, så var maden ikke særlig god. Jeg må indrømme at de to bedste måltider vi havde var en pizza på et mini-pizzaria i Little Italy og en hamburger fra Wendy's (burger-kæde a la Burger King) i lufthavnen på vej hjem.
Men jeg er som sagt glad for at vi fik set de ting vi så.
Vi landede der d. 15. januar og det var minus 5'C udenfor. En anderledes slags kulde end jeg er vant til fra DK, hvor det er koldt, fordi det blæser, men i New York er det en slags kulde, der går direkte igennem knoglerne på en.
Vi tjekkede ind på vores hotel i uptown, east side, hvor vi fik vores mini-værelse på størrelse med en skotøjsæske. Værelset var dog udmærket og selvfølgelig hvad vi havde betalt for, da vi havde fået det ret billigt.
Vi lavede ikke så meget den første dag, da vi var trætte og lige skulle lære at finde rundt i området.
Dagen efter tog vi til Times Square, hvor vi shoppede, kiggede i butikker og stod i kø i minus 5'C i ca. en time for at få billetter til et Broadway show til halv pris. Vi endte med at få billetter til musicalen Chicago, som vi så så samme aften. Det viste sig dog at være en forfærdelig musical. Ikke pga. musicalen, som vi begge kendte i forvejen, men pga. de skuespillere, der var med, der hverken kunne synge eller danse. Jeg formåede dog at tage mig en lille lur midt i første akt og jeg følte alligevel ikke, at jeg var gået glip af noget i forestillingen. Vi var derfor ret skuffede, da Jessie har set musicals i Hollywood og jeg har set musicals i London, så vi regnede selvfølgelig med at Broadway ville være det helt store, men jeg har ingen anelse om, hvordan de skuespillere nogensinde er nået til Broadway.
Dagen efter var vi i Central Park, hvor vi gik en tur og kiggede på alle skyskraperne, der omringer parken. Vi tog derefter på American Museum of Natural History. Det er et kæmpe museum, hvor vi sagtens kunne have brugt flere dage, men i stedet brugte vi et par timer på at se udstillingerne om dinosauere (plus en film om dinosauere), menneskets udvikling og undervandsliv, hvilke alle var enormt spændende.
Vi havde kun booket vores hotel for 3 dage, så i mellemtiden havde vi fundet et nyt hotel. Et meget hyggeligt, lidt dyere hotel på the Upper West Side, med udsigt over Hudson floden og skyskraperne.
De næste par dage så vi så Statue of Liberty og Ellis Island. Det sneede enormt, da vi tog ud for at se de to ting, så der var helt hvidt og rigtig hyggeligt. Det var sjovt at se Statue of Liberty, der dog viste sig at være meget mindre, end hvad jeg havde troet. Immigrationsmuseet på Ellis Island var også spændende, men igen igen var over halvdelen af udstillingerne ude af drift, så det var lidt skuffende.
Derefter tog vi til Chinatown og Little Italy, hvor vi gik en tur og spiste pizza.
Den sidste dag var d. 20. januar, hvor Barack Obama blev indsat som ny præsident i USA og det fejrede vi ved at drikke champagne og spise jordbær, mens vi så det live på CNN. Vi havde overvejet at tage til Times Square for at se det på en storskærm dernede, men minus 5'C lød ikke for indbydende, så i stedet valgte vi at blive på vores hotelværelse. Efter indsættelsen af Obama tog vi over til en skøjtebane for at stå på skøjter. Det viste sig dog, at man stod på skøjter på plastik og ikke is, så det var ikke den bedste oplevelse. Det var stadig som at stå på skøjter, men bestemt ikke som at løbe på is.
Til sidst tog vi op i Empire State Building, som, til trods for førnævnte problem med folk, der prøvede at sælge os ting, faktisk var en fantastisk oplevelse.

Så alt i alt bliver New York ikke min yndlingsdestination. Der er selvfølgelig ting, som jeg godt kan lide ved New York - f.eks. deres offentlige trafik (subwayen), der fungerer fantastisk og mindsker trafikken i selve byen - man ser stort set kun taxier på gaderne - og det faktum, at hvis man køber tøj og sko for under $150, så skal man ikke betale moms af varerne.

Jeg er glad for at jeg endelig har fået set New York, men jeg tror aldrig vi har været så glade for at være tilbage i Californien som vi var da vi kom hjem igår. Vores venner bliver ved med at sige, at vejret har været sindssygt godt, mens vi var væk, men vi er ovenud lykkelige for at være tilbage til trods for, at det regner og det "kun" er omkring 18'C.

Vi brugte det meste af dagen i går på at gøre rent og vaske tøj og komme af med stanken af New Yorks subway. De næste par dage skal vi nok bare slappe lidt af og have styr på en masse inden næste semester starter på mandag. Det bliver godt at komme tilbage til skolen, jeg glæder mig faktisk, men helt sikkert også hårdt, da jeg har meldt mig til en masse krævende timer. Jeg kan dog sove lidt længere, da jeg har fri hver mandag, så jeg regner med jeg bare lige skal et smut forbi skoleavisen, men ellers ikke det store.

Jeg lægger nogle nye billeder ind på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/p/main.html
så snart jeg får tid. Jeg håber I har det godt i DK.

Katrine :)

No comments: