Wednesday, November 26, 2008

Let there be rain.... og "Turkey - to go, please!"




Det regner. Ikke bare lidt, men meget. Det har staaet ned i staenger det sidste doegns tid og vandet flyder ned ad gader og veje. Det regner selvfoelgelig ikke specielt meget, hvis man maaler det efter danske standarder, men det foeles dejligt forfriskende. Hvorimod den gennemsnitlige Santa Barbarian finder hue, halstoerklaeder og vanter frem, saa snart temperaturen falder til under 25'C, saa nyder jeg lidt det her skift i vejret. Det har vaeret ulideligt varmt! Misforstaa mig endelig ikke, jeg elsker sol og varme, men det har vaeret tre lange, toerre, varme maaneder, og vi har virkelig traengt til at faa renset luften lidt. Nu virker det saa bare lidt som om, at det aldrig vil stoppe igen. Folk fra de omraader, hvor der var brand bliver evakueret endnu engang - denne gang af frygt for jordskred, men resten af byen synes at nyde regnen for en stund.

Apropos brand, saa gaar rygtet nu paa, at de ni ud af ti unge, der startede branden og som er fra SBCC, spiller paa football holdet. Det er lidt surt for skolens ry. Havde det vaeret en "helt almindelig" elev var det selvfoelgelig ogsaa slemt, fordi denne elev er fra SBCC, men det at eleverne muligvis er fra football holdet goer det lidt vaerre. Football holdet er en af de aktiviteter skolen er stolt af og som viser et billede til befolkningen om, hvad der foregaar paa skolen. Det ville ikke vaere det samme, hvis det bare var ni "almindelige" elever, men havde det f.eks. vaeret ni elever fra skoleavisen, saa havde det ogsaa vaeret slemt. Lige meget, hvem der startede branden, saa er det selvfoelgelig tragisk og det er da surt for skolens ry, hvis det er ni elever fra football holdet, men hvis jeg skal se paa det fra skoleavisens side, saa tegner det sig til at blive en super artikel!

Imorgen er det Thanksgiving og vi har derfor ikke skole. De fleste elever tager hjem til deres familier, da Thanksgiving jo gaar ud paa at vaere taknemmelige for hinanden osv. (Thanksgiving symboliserer det foerste maaltid amerikanerne havde med indianerne. Tilgengaeld besluttede amerikanerne sig for at tage tilbage og draebe indianerne dagen efter, saa man kan diskutere, hvor smuk den tradition er).
Jessie tager dog ikke hjem til sin familie i Riverside, da hendes mor ikke rigtig kan bestemme sig. Foerst sagde hun til Jessie at hun ikke skulle komme hjem for hun gad ikke holde Thanksgiving og for fire dage siden bad hun saa Jessie om at komme hjem alligevel, men det kan Jessie selvfoelgelig ikke, da hun ikke tog fri fra arbejde (idag og fredag), naar hendes mor havde bedt hende om at blive vaek. Om de holder Thanksgiving dernede eller ej, har jeg ikke blandet mig i, men jeg ved, at det her er noget hendes mor, der aerlig talt virker lidt "skoer", goer gang paa gang (inviterer og aflyser etc.), saa Jessie kan faa daarlig samvittighed. Jeg ved ikke, hvad hendes mor faar ud af det, men jeg tror Jessie endelig har faaet nok, saa i stedet holder vi Thanksgiving her.
Vi moedes med nogle andre vi kender fra forskellige steder, da de heller ikke kan tage hjem for at fejre Thanksgiving (pg.a. arbejde eller fordi de ingen penge har) og saa spiser vi kalkun-middag. Jeg er blevet inviteret til en fest hos Anna fra skolebladet om aftenen, saa det kan vaere jeg ogsaa tager forbi der. Thanksgiving betyder ikke rigtig noget for mig, da det jo ikke er en dansk tradition, men jeg har lovet Jessie, at hvis hun lavede kalkun til mig, saa skulle jeg nok spise op. Nu er det selvfoelgelig bare saadan at kalkun maetter enormt meget og goer en enormt soevnig, saa nu maa vi se, hvordan det kommer til at gaa.
Idag har jeg snyde-traenet, da de serverede kalkun, kartoffelmos, tranebaer-marmelade, brun sovs, soede kartofler og boenne-salat - et traditionelt Thanksgiving maaltid - i kantinen. Thanksgiving er faktisk lidt a la dansk jul, naar det kommer til maden - der vil vaere rester nok til de naeste mange dage.

I weekenden skal jeg ikke lave saa meget. Loerdag kommer Jessies veninde Katelyn nok og overnatter, da hun skal til L.A. og koebe en kanin og derfor kommer hun igennem Santa Barbara inden hun tager hjem til San Luis Obispo (nordpaa) om soendagen. Vi maa ikke rigtig have dyr her i lejligheden, men jeg har forsikret en urolig Jessie om, at kaniner altsaa ikke laver larm.
Jessie skal arbejde paa et diskotek downtown (hun staar i garderobe) loerdag, saa der tager Katelyn og jeg nok med.
Soendag skal vi nok bare laese til eksamener hele dagen, da det er eksamens uge - finals week - i hele naeste uge og saa er semesteret ovre! Det er gaaet superstaerkt!
Det er dog ogsaa foerste soendag i advent, saa da jeg har modtaget adventsgaver fra min mor, regner jeg med at vise Jessie vores tradition med aebleskiver, adventskrans og adventsgaver.

Jeg haaber I har det godt i DK.
Der kommer nogle nye billeder meget snart.

Katrine

No comments: