Monday, December 17, 2007

Ny lejlighed og juleferie

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har skrevet sidst, så her kommer lige et lille indlæg. Jeg har endelig fundet et sted at bo. Eli, Cecilia og jeg har fundet en rigtig fed lejlighed i Downtown Santa Barbara. Det er en to-værelset lejlighed med en stor stue, stort køkken og stort badeværelse 2 blocks fra State Street som er ”strøget” i Santa Barbara, så det kunne ikke være bedre. Huslejen bliver lidt dyrere end hvor jeg bor nu, og jeg skal jo også selv betale mad og lave maden, men det gør ikke noget, for jeg får mit eget værelse og det bliver dejligt selv at kunne bestemme mad og hvornår man vil spise etc. Hvad der også bliver dejligt er at slippe for al den larm, der er hos min værtsfamilie. Det kan jo ikke undgås når vi er så mange mennesker, men det har stresset mig helt vildt, at man aldrig kan være sig selv og at der hele tiden er mennesker, der render ind og ud af huset, op og ned af trappen og sågar ind og ud af ens værelse. Så det bliver dejligt endelig at kunne flytte ind med Eli og Cecilia.
Vi har dog ikke rigtig nogen møbler. Eli og jeg har sovet her i 2 nætter på en luftmadras i stuen, da Cecilia er i Hollywood med en veninde hjemme fra Sverige. Vi leder på livet løs efter møbler, men det er svært at finde nogen og finder vi endelig nogle er der hele problemet med at finde nogle der kan transportere dem op til lejligheden for os. Men Eli kan ikke længere bo hos sin værtsfamilie, så hun har været nødt til at sove i lejligheden, og jeg har gjort hende selskab, da her er lidt ”uhyggeligt” uden møbler etc. Cecilia kommer tilbage fra Hollywood i dag sammen med hendes veninde fra Sverige, men jeg ved ikke rigtig, hvor de to skal sove, da vi som sagt kun har én luftmadras. Jeg kan selvfølgelig bare sove hjemme hos min værtsfamilie, da jeg stadig betaler husleje indtil 1. januar, men pt. er min russiske roommate Anastasias mor på besøg og hun sover på vores værelse og det er enormt akavet. Hun snakker ikke engelsk og det er lidt underligt. Jeg kender jo efterhånden Anastasia godt, da vi har delt værelse i 6 mdr. og vi kommer godt ud af det sammen, men det er lidt underligt at hendes mor er der, når man bare vil være sig selv etc. Desuden snakker de jo sjovt nok russisk hele tiden, men af og til hvisker de på russisk, så jeg undrer mig lidt over om de snakker om mig, selvom jeg jo ikke fatter et ord af hvad de siger. Så jeg prøver så vidt muligt at undgå at sove derhjemme og så bare spise der (det har jeg jo betalt for) og så leder jeg på livet løs efter en seng til mit værelse i lejligheden.
Eli tager tilbage til Sverige i morgen tirsdag og kommer først tilbage sent januar, og Cecilia skal holde jul i Florida og tager derover d. 22. december og kommer først tilbage d. 7. januar. Jeg skal fejre jul hos min værtsfamilie, og det skal da nok blive hyggeligt, men efter 1. januar får jeg så lejligheden for mig selv en lille uges tid inden Cecilia kommer tilbage.

Min veninde Sheena som jeg havde engelsk med her i efterårssemesteret har spurgt mig om jeg vil være med til at være frivillig på dette års Internationale Filmfestival her i Santa Barbara og det lyder da meget sjovt. Den løber over 11 dage og jeg gider ikke arbejde 11 dage, vil jo også gerne lave nogle andre ting, men det kunne da være meget sjovt, hvis bare man kan arbejde et par dage. Hvis man melder sig som frivillig får man lov til at se filmene gratis samt at man kan deltage i nogle arrangementer og hvem ved, måske får man også set en kendt skuespiller eller to.

Ellers går det helt fint. Vejret er stadig super. Om dagen sniger temperaturen sig op på 15-18’C, hvis vi er heldige, men aftenerne/nætterne er enormt kolde. Dog er det stadig solskin hver dag og det er enormt dejligt at man i midten af december kan gå rund i korte ærmer. Jeg kan slet ikke forestille mig, at det er mørkt og koldt og vådt hjemme i DK.
Julen skal jeg som sagt holde sammen med min værtsfamilie. Jeg tror vi er 4 af de internationale elever, der bliver og holder jul sammen med dem, så jeg er da i det mindste ikke den eneste. Det bliver dog enormt underligt at skulle fejre jul uden ens rigtige familie.
Dog har jeg det slet heller ikke som om det er jul. Da det jo næsten er skandinavisk sommer herovre, kan jeg slet ikke forstå at det rent faktisk er midten af december. Dog gør amerikanerne alt for at komme i julestemning. Eli og jeg har været til juleparade som mindede enormt meget om paraden de havde da jeg lige var kommet herover i august måned. Men amerikanerne elsker parader. Ellers har de pyntet op med julepynt og plastiktingeltangel i Downtown og der spilles julemusik i alle butikker, mens folk siger ”happy holidays” som er det mere politisk korrekte, da USA jo er et sammensurium af forskellige kulturer og alle derfor ikke fejrer jul.
Derudover er amerikanerne glade for julelys, og helst masser af dem, på deres huse samt underlige oppustelige figurer med lys i som de har stående i deres haver.

Eli og jeg prøvede også at komme i julestemning, så vi tog på stranden for at lave ”sneengle” i sandet, da vi jo ikke har noget sne. Det var lidt svært, da det jo var varmt og sand altså ikke er helt så godt som sne, når man skal lave engle. Desuden blev vi godt og grundigt kigget på af forbigående, der ikke rigtig forstod vores (synes vi selv) enormt sjove, skandinaviske humor.

Jeg uploader billeder fra lejligheden, jule-Santa Barbara og stranden inde på: http://katrinesbcc.bilddagboken.se/

Jeg håber I alle sammen har det rigtig godt – det har jeg i hvert fald.

Katrine :)

Ps. Nu jeg er flyttet er min nye adresse:
Katrine Villumsen
205 ½ W. Cota Street
Santa Barbara, CA, 93101
USA

No comments: