Friday, November 14, 2008

Ildebrand i byen....

Hej,

en hurtig update.
Jeg har det godt, men hvis "nyheden" er naaet til DK, saa har vi en KAEMPE brand i Santa Barbara. Den startede igaar ved 18 tiden og Jessie og jeg kunne se flammerne fra vores vindue. Den spredte sig hurtigt - pga. vind oppe fra bjergene - og vi kunne staa nede fra vores lejlighed - sammen med alle de andre beboere - og se hvordan brandende hastigt spredte sig. Saa gik stroemmen og alt var fuldstaendigt moerklagt. Da det begyndte at blive sindssygt varmt og umuligt at traekke vejret, saa vi var noedsaget at tage over til Jessie's gamle roommate Rose, som bor over paa den anden side af byen. Vores lejlighed ligger nu i evakuerings-risiko-zonen, og Jessie og jeg tager lige straks over og faar fat i vores ting. Myndighederne her i SB siger, at hvis vinden aendrer sig, hvilket det ser ud til den vil, saa kan de ikke forudsige i hvilken retning ilden vil gaa, saa Jessie og jeg vil hellere vaerre sikre i stedet for forhaabningsfulde. Lige pt. ved jeg ikke, hvordan det ser ud i vores lejlighed, men vi kunne under alle omstaendigheder ikke have sovet der pga. roegen (ilden er paa bjerget lige foran vores lejlighed) saa hvis det stadig er slemt bliver vi muligvis noedt til at blive her hos Rose. Vi venter paa at de deler gratis "luftrensere" ud.
Jeg ved ikke, hvor slem ilden er. En masse elever var fanget paa et af universiteterne oppe i bjergene og halvdelen af deres campus er braendt ned til grunden, men de skriver nu paa deres hjemmeside at ilden er slukket. Dog er den vist flyttet videre. Vi kan stadig hoere helikoptere cirkulere over os og sirener hyle igennem byen. Aske falder fra himlen og det er ulideligt varmt her nede i downtown, som ligger i en "dal".
Jeg har det dog godt, men vi ved endnu ikke om vi bliver noedt til at evakuere os selv. Det hele afhaenger af vinden.
Jeg haaber I har det godt i DK.
Katrine

No comments: