Sunday, September 14, 2008

"The end of the world as I know it..."

Hej allesammen,
en lille, hurtig update fra varme, solrige Santa Barbara for at fortælle, at jeg stadig har det godt.
Det grålige vejr synes endeligt at være rejst videre og sol og sommer er igen tilbage i Santa Barbara. Her er varmt, men vi køler af ved at hoppe i poolen. Det er dejligt at ligge derude ved liggestolene og læse lektier under palmerne og jeg er begyndt at svømme hver eller hver anden dag (efter hvad jeg nu har tid til) for at få min kondition lidt op, da jeg stadig har det vejrtrækningsbesvær. Jeg kan mærke at det hjælper lidt, jeg kan svømme i længere og længere tid, og det er rart at få rørt sig lidt. Ellers prøver jeg at gå hjem fra byen, når det ikke er alt for varmt og solen står lige på. Det er ikke så lang en gåtur, men jeg får det stadig dårligt af bare at gå op ad trapper etc., så nu går jeg ture og svømmer så meget jeg nu kan for at skubbe det til det yderste, så jeg forhåbentligt snart får det bedre.
Forleden kunne jeg næsten ikke få vejret, men jeg har ikke haft noget siden. Det kommer lidt i perioder.
Men det går forhåbentligt nok snart over, og ellers har jeg det godt.
I den her weekend har jeg bare slappet af. Torsdag nat fik jeg ikke meget søvn og fredag skulle jeg op kl. 7 for at møde på skolen kl. 8 og redigere artikler, så jeg var enormt træt fredag aften og igen lørdag morgen, så lørdag formiddag gik bare med afslapning.
Jeg er dog stadig rigtig glad for at være blevet redaktør. Vi har det skidesjovt, og nu har jeg lige fundet ud af at jeg rent faktisk bliver betalt for det. Det bliver til ca $300 om måneden, men det er jo også en slags penge og det er hvad jeg alligevel ville tjene hvis jeg havde fundet et job udover skoleavisen. Men det er jo lækkert at få penge for noget, jeg er helt vild med og så har jeg til mad og udgifter til elektricitet, varme osv.
Lørdag eftermiddag var jeg dog så fuldt udhvilet, hvilket resulterede i, at jeg gik igang med at rydde op. Alt blev ryddet ud og sorteret og her er rigtig fint nu. Det er lige gået op for mig, hvor stor vores stue rent faktisk er, når der intet rod er. Men nu kan man holde ud at være her. Nu mangler Jessie bare lige et par småting over i hjørnet, hvor vi har computerområde og så er det hele næsten på plads. Vi har pt. 2 fjernsyn, men vi har sat en annonce i deres gul og gratis om at den der vil have det ene kan få det gratis. Det er stort og grimt og det andet vi har passer bedre. Så når det kommer væk hjælper det på det.
Idag søndag har jeg så bare sovet længe for det trængte jeg til og så tog jeg op i byen for at kigge efter en bog til min fotojournalistik-klasse, men den havde de selvfølgelig ikke. Dog fik jeg købt nogle kunstige blomster til dekoration og nogle lærreder, da jeg har tænkt mig at begynde at male lidt igen - eller i det mindste forsøge, da det jo efterhånden er mange år siden jeg gik på billedskole.

Ellers går det godt. Min online klasse i introduktion til film går godt og jeg har indtil videre maksimum points. Min anden klasse "medie sociologi" er ikke specielt spændende, mest fordi læreren er kedelig og ikke ved noget", men vi ser en masse optagelser fra 1980'erne, så lidt er der da at grine af. Jeg har fået købt et Nikon D60 til min fotojournalistik klasse og det er et rigtig fint kamera til sådan en som mig, der kun ved de basale ting omkring fotografering. Dog er det en rigtig spændende klasse, hvor vi har gæstetalere næsten hver uge og snart skal vi ud og tage billeder af rigtige politimænd og brandmænd, så det bliver fedt.
Journalistik går også fint, vi fik udgivet vores første print-avis i onsdags og vores lærer gav os meget ros. Der var en masse bøvl med en forsidehistorie, der ikke kom ind, men "heldigvis" har der været to tilfælde af en mand, der blotter sig på campus, så vi fandt noget andet at skrive om. Det er lidt sjovt at se, hvor uvidende alle de nye reportere er, men det er også sjovt at bestemme, hvad de skal gøre og skrive om og de tror alle at vi er verdensmestere i det selvom vi kun har 6 mdrs. erfarring.
Dog har vores "features" redaktør lige sagt op. Miguel som stod for den sektion af avisen sagde op efter 2 ugers arbejde, da han mente det tog for meget af hans tid. For det første er det død irriterende, at han ikke kunne have tænkt sig til det FØR han sagde ja til jobbet, selvfølgelig kommer det til at tage meget af din tid, for nu står vi og mangler en redaktør. Men for det andet egnede han sig slet ikke til det, og han hev ligesom vores andres niveau lidt ned, så vi er på en måde lettede over, at han sagde nej. Nu står vi dog bare i det dilemma at vi har 4 kandidater, som alle har skrevet for skoleavisen før og altså kan tage jobbet (det er et krav at man har skrevet mindst ét semester), men der er ingen af dem, der egner sig fuldt ud. Ariel vil gerne, men hun kan ikke komme til møderne, Oscar er sej er god til at finde historier, men han kan ikke skrive. Joey kan skrive, men han kan ikke overholde deadlines, og Rachel vil meget gerne, men for det første løj hun til os om en historie hun aldrig afleverede og for det andet gider hun kun de historier hun selv synes er sjove, så vi står lidt i et dilemma. Jeg vil helst have Joey, da jeg ikke kan fordrage Rachel, og jeg tror Joey ville kunne egne sig til det, hvis bare han ved, at han har et ansvar. Men nu må vi se.
Dog synes jeg at det er fint nok, at min journalistiklærer sagde, at grunden til hun hele tiden tror jeg er features redaktør og ikke arts & entertainment editor er fordi man skal have "karakter og kompetence" så det må da være en slags kompliment.

Imorgen er det så min fødselsdag. Jessie har klasse kl. 8 og jeg får nok et lift for jeg mangler at uploade nogle billeder til nogle artikler, da ham der tog dem ikke fik dem sendt ind i fredags som han skulle. Jeg har fri kl. 12.30 og Jessie har fri kl. 15 og så regner vi med at tage ud og sejle kajak. Forhåbentligt slår jeg ikke mig selv halvt ihjel, da det jo er hård træning at sejle kajak, men på den anden side må jeg jo bare stoppe, hvis jeg ikke kan få vejret. Jeg håber dog, det går, for det er enormt fedt at sejle rundt derude og se sæler, pelikaner og delfiner.
Om aftenen tager vi nok på indisk restaurant og så skal jeg bestille den famøse "jeg-er-lige-fyldt-21-øl". Det går de egentligt ret meget op i herovre. For mig er det jo 3 år for sent, men her i USA må de jo første købe og drikke alkohol, når de bliver 21, så jeg har fået 100 spørgsmål om, hvor fuld jeg skal være på min fødselsdag. På en eller anden måde virker europæeres forhold til spiritus meget mere afslappet for, selvfølgelig er jeg spændt på endeligt at kunne gå i byen herovre, men for amerikanerne er det mere et spørgsmål om "binge drinking" som de kalder det, hvor man tyller en masse sprut på meget kort tid, hvilket vil resultere i noget som man på godt "gammeldags dansk" nok ville kalde "at blive stang-barcardi". Dog er der stadig alt for meget europæer i mig til den slags (og på en måde føler jeg mig håbløst gammel), men det skal nok blive til den famøse 21-års-fødselsdags-øl.
Men 21 år. Nu kan det kun gå ned ad bakke. "It's the end of the world as I know it..."

Og en sidste ting, så er jeg efterhånden ved at blive så gammel og så senil at jeg fik sendt den forkerte adresse ud i min fællesmail. Adressen var nu egentlig rigtig nok, men postnummeret var forkert. Så jeg gentager den lige engang for Prins Knud:

Katrine Villumsen
601 E. Anapamu st. Apt. # 31
Santa Barbara, CA, 93103
USA

Så skulle det være på plads.
Jeg må nok også hellere lige sende en lille hilsen til Cecilia, der har skrevet om mig på sin blog. Jeg er ikke sikker på om du stadig læser min blog, du sagde, at du kæmper dig igennem det danske, men hvis ikke, så ved jeg, at din mor gør, så hej hej Cecilias mor :)
Og også hej til min egen mor og alle jer andre selvfølgelig :)

Jeg skriver snart igen. Jeg lægger billeder ind på: www.katrinesbcc.bilddagboken.se snarest muligt, bare lidt fra vores lejlighed, så I kan se dem, men nu må jeg hellere komme igang med nogle af de mange lektier, jeg har for til imorgen. :)

Katrine.

No comments: